[rank_math_breadcrumb]

امضای تفاهم نامه همکاری سه جانبه بین موسسه موضوع شناسی احکام فقهی، فرهنگستان علوم پزشکی و وزارت بهداشت

در تاریخ 05/10/1397 مراسم امضا تفاهم نامه 3 جانبه بین مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی، وزارت بهداشت و فرهنگستان علوم پزشکی ایران که در سالن اجتماعات فرهنگستان علوم پزشکی برگزار شد حجت الاسلام والمسلمین فلاح­زاده رئیس هیئت مدیره موسسه موضوع شناسی احکام فقهی گفت: این مؤسسه چند سالی است که با عنایت مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و مراجع معظم تقلید(دامت برکاتهم) برای بررسی موضوعات احکام فقهی راه­اندازی شده است و دارای مجوز از شورای عالی حوزه و وزارت ارشاد است.

استاد فلاح­زاده ادامه داد: بررسی موضوعات پزشکی بدون هماهنگی با متخصصان حوزه سلامت امکان­پذیر نیست و نیازمند همکاری جدی­تر در این زمینه است.

در ادامه ایشان افزود: بر اساس این تفاهم­نامه، در حوزه­های علمی مختلف از جمله «سلامت» احکام فقهی مشخص تعیین می­شود تا راهگشایی برای قانون­گذاری باشد تا سریعتر بتوانیم احکام شرعی را در حوزه­های مختلف پزشکی ارائه دهیم.

بررسی مسائل مختلف پزشکی از منظر قوانین شرعی

در ادامه مراسم حجت الاسلام والمسلمین کلباسی رئیس مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی گفت: در گذشته طبیبان فقیه بودند اما امروز به دلیل تخصصی شدن علم و توسعه دانشگاه­ها، مرزهایی بین دو گروه ایجاد شده است.

وی ادامه داد: فقه چارچوب تشریعی زندگی دینی است و همان­طور که مسائل پزشکی به­طور مستقیم و مؤثر با زندگی انسان­ها ارتباط دارد، مسائل فقه و احکام شرعی نیز ارتباط مفید و مؤثری در زندگی انسان و حوزه سلامت دارد که امروزه به برکت انقلاب اسلامی قوانین موضوعی بر اساس چارچوب های فقهی است.

رئیس مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی تأکید کرد: در مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی قم گروه­های مختلفی در حوزه سلامت، هنر، اقتصاد به بررسی اقدامات مختلف مانند بانکداری، مسائل مربوط به خرید و فروش، مواد غذایی و حتی مواد تراریخته فعالیت می­کنند و در این مؤسسه مسائل حقوقی و فقهی استفاده از موادی مانند ژلاتین که از حیوانات تهیه می شود بررسی و نظر نهایی به وسیله فقهان داده می شود.

ایشان ادامه دادند: در مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی قرار است نظرات فقها در خصوص مسائل مختلف از جمله حوزه سلامت در چارچوب قوانین شرعی ارائه شود.

علی اکبر حق­دوست معاون راهبردی و برنامه­ریزی وزارت بهداشت اظهار کرد: در پزشکی، برای طبابت بر اساس مستندات و شواهد کار انجام می­شود و در اسلام مفاهیم مبتنی بر مستندات علمی وجود دارد و باعث افتخار است که بگویم اسلام همه مسائل علمی را در خودش وارد کرده است.

وی ادامه داد: در فقه با مسائلی مختلف از جمله پزشکی مواجه می­شویم که لازم است با توجه به بروز بودن دانش پزشکی، مسائل به­صورت شفاف مطرح شود و فقه اسلام نظر خود را در زمینه حوزه­های مختلف بدهد و بهترین تصمیم­گیری برای انجام کارهای مختلف در حوزه سلامت گرفته شود.

معاون راهبردی و برنامه­ریزی وزارت بهداشت بیان کرد: خوشبختانه در کشوری زندگی می­کنیم که قانون­گذاری آن مبتنی بر قوانین فقهی و شرعی است و خروج از قوانین، منجر به خارج از حدود شرعی می­شود که در وزارت بهداشت نیز بر اساس قانون ابلاغی عمل می­کنیم.

حق دوست تأکید کرد: ما بر اساس قانون باید خدمات بهداشتی درمانی را ارائه دهیم و امروزه با توجه به مسائل جدید قوانینی بروز را می­طلبد که فقها باید در این خصوص نظر خود را اعلام کنند.

وی افزود: برای قوانین جدید ضرورت ایجاب می­کند تا مشارکت حداکثری داشته باشیم تا جامعه پزشکی بر اساس یک‌سری اصول نظر فقها را گرفته تا به مشکل مردم رسیدگی کند.

رفع ابهامات سلامت با کمک مسائل فقهی

در ادامه مراسم آقای دکتر مرندی رئیس فرهنگستان علوم پزشکی گفت: بر اساس این توافق، مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی حوزه علمیه قم در مسائل فقهی و ابهامات حوزه سلامت به ما کمک می­کند تا موضوعات مختلف بر اساس اولویت­ها رسیدگی و فقها نظر خود را در  خصوص مسائل مختلف اعلام کنند.

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی گفت: این تفاهم نامه 5 ساله است و قابلیت تمدید دارد.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها