[rank_math_breadcrumb]

متن درس آیت الله مومن (جلسه اول)

 بسم الله الرحمن الرحیم 

 الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

 اهمیت کار مرکز

 موضوع شناسی فقهی کار بسیار مبارکی است در این زمان با توجه به پیشرفتهای علمی که در جهان بوجود آمده .موضوعاتی داریم که چه بسا خود آن کسانی که در آن موضوعات کار می کنند خیلی از محتوای که در دست دارند اطلاع ندارند.

 این مرکز اجمالا یک چیزی را از این قبیل که در معرض خوردن وآشامیدن یا پوشیدن یا معامله چیزی که اثر حرمت دارد در آن دخیل باشد مورد بررسی قرار می دهند. و چه بسا ابتداء از فقیه سوال می شود چیزی در بازار مسلمین خرید و فروش می شود ولی نمی دانیم چیز حرامی در آن به کار رفته یا نه گرچه پاسخ برمبانی قواعد کلی مثل حدیث رفع و کل شی طاهر داده می شود اما باتوجه به اینکه اطلاعات دقیقی در دست نیست چنین جواب هائی داده می شود.

 جا دارد ما مسلمانها که مطلع بر مسائل اسلامی هستیم مردم را آگاه کنیم و بررسی کنیم مواردی را که از کشورهای غیر اسلامی وارد بازار مسلمانان می شود.ارزش کار شما اینجا روشن می شود.

 کار این مرکز کار بسیار با ارزشی است که جلو بی اعتنایی به احکام دین را می گیرد باعث می شود آنچه که حرام است دیگر در اختیار مردم قرار نگیرد و؛آنچه که حرام واقعی هست مصرف نکنند.

 این آموزش احکام است در واقع وقتی به مردم گفته شود فلان چیز از فلان ماده درست شده است که از نظر شرعی حرام است و ترکیب با اجزا دیگر موجب نمی شود که حرمت آن شیئ حرام از بین برود و باعث بشود که این شیئ که مرکب از اجزایی است که حرام یا نجس در آن قرار گرفته و بی اعتنایی به احکام الهی شده است کارخانه سازنده مجبور شود وضعش را عوض کند. و این چیزی است که هدف این مرکز خواهد بود و کسی فکر نکند چون من به تنهایی نمی توانم کاری کنم دلسرد شود چون اسلام ،حوزه علمیه ،مراجع تقلید و مقام معظم رهبری پشتوانه این امر مهم هستند.

 قطعا شما باعث خواهید شد آن اجزای حرامی که در کارخانه ها ازش استفاده می کنند بردارند و چیز دیگری که حرام و نجس نباشد جایگزین کنند ویا اگر امان ندارد وضرورتی هم ندارد به طور کلی حذف کنند.پشت کار حضرت امام خمینی (ره) این مطلب را به ما اثبات کرده است در جریان انقلاب اسلامی. و با توجه به ماموریت شورای نگهبان اگر شما در مواردی بر خورد کردید جنسی را مجموعه ای مرکب از حرامی را جایی یا کار خانه ای چه در ایران چه در کشورهای دیگرمی سازند وتوجه ندارند به اینکه حرام است اگر این مر کز بررسی مستدل کند و بگوید حرام است مسلما هم شورای فقهای نگهبان و هم مقام رهبری از شما حمایت می کنند .

 انشاالله با توجه بیشتر هم از نظر فقهی و هم از نظرشناخت بررسی کنید دیگران هم در خدمت این امر قرار می گیرند خیال نکنید اگر شما این امر را بررسی کنید مورد اعتراض قرار می گیرید  شما برای خدا کار می کنید و باید مورد تقدیر قرار بگیرید اگر هم قدر شما را ندانستند نباید مایوس بشوید چون کار برای خداست لذا با دقت و قاطعیت و سرعت کار را انجام بدید باتوجه به اینکه گفته شد خیلی از این کتابهایی که اینجاست اهل سنت نوشته اند اطلاعات فقهی دقیقی ندارند چون در واقع از حکم خدا روی گردان شدند علم و اطلاعات دقیقی ندارند اینها از لحاظ علمی ضعیف هستند.

 شناخت موضوع استحاله

 مثلاً بعضی از مطهرات چه بسا مطهری باشد که مجوز حلیت هم باشد در بعضی موارد مثلاً استحاله یا انقلاب سگ که نجس است ولی اگر توی نمک زار افتاد و نمک شد همان سگ است همان حیوان است که بخاطر مجاورت با نمک تبدیل شده است به نمک، قبل از این سگ نجس بود ولی الآن کلب نیست نمک شده است موضوع عوض شده است ادله ای که گفته نمک حلال است دلالت می کند بر اینکه خوردن این مانع ندارد و همین هم مبنا است برای اینکه استحاله مطهر است.

 دلیلی که دلالت می کند نمک حلال است حلیت را برای ما اثبات می کند. این در همه جا نیست که حکم استحاله را جاری کنیم بعضی جاها حرامی ترکیب شده با حلال و استحاله ای صورت نگرفته یا مثلا اگر خمر تبدیل به سرکه شود عنوان از دست رفته است و عنوان دیگری که خل است و انقلاب صورت گرفته است به دلیل اینکه عنوان قبلی را از دست داده و عنوان جدیدی پیدا کرده است وعموم دلیل که گفته است الخل حلال و طاهر جواز طهارت برایش ایجاد کرده است.

 بررسی این جور مطالب هم احتیاج به جنبه فقهی دارد که بدانیم استحاله کجاست انقلاب کجاست. اینجا چون موضوع از بین رفته حکم نجس و حرام قبلی دیگر در بین نیست. چون موضوع جدید آمده حکم حرام و خمر از بین رفته.

همه جا اینجوری نیست و نیاز به دقت فقهی دارد چون در جایی که مقداری خمر در یک مایع بریزد دیگر انقلابی وجود ندارد باید موضوع عوض بشود. چون نجس سرایت می کند .