[rank_math_breadcrumb]

دیدار اعضای مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی با شورای استفتای دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی “مدظله العالی”

در تاریخ 1396/05/10 جلسه مشترکی بین اعضای مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی با شورای استفتای دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی «مدظله العالی»در دفتر معظم له برگزار گردید.

در این جلسه حجت الاسلام و المسلمین سید جمال الدین میرمحمدی رئیس مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی مأموریت این مؤسسه  را تبیین نمودند.

در ادامه جلسه، اعضای شورای استفتای حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی «مدظله العالی» ضمن برشمردن اهمیت مأموریت مؤسسه و ضرورت ارتباط و تعامل فیمابین، مطالبی را به شرح زیر تأکید فرمودند:
–  حجت الاسلام و المسلمین حسینی آدریانی ضمن تأکید بر اهمیت مأموریت مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی فرمودند: در احکام باید وثوق حاصل شود که آیا حکم خدا و پیغمبر(صلی الله علیه و آله) همین حکم است. ایشان با اشاره به اینکه می‌بایست نسبت به شناخت موضوعات هم وثوق حاصل شود فرمودند: اگر وثوق حاصل شد  «اما و اگر» ندارد ولی هنگامی که اطمینان حاصل نشود این «اما و اگر ها» به وجود می‌آید که باید نسبت به آن چیزی که شما بزرگواران در زمینه موضوع شناسی انجام می‌دهید اطمینان و وثوق پیدا شود که همین موضوع مسأله است.

همچنین ایشان فرمودند: احکام با موضوعاتش ارتباط تنگاتنگی دارند. موضوعات نسبت به احکام جنبه سببیت و مسببیت دارند، بنابراین باید در موضوع شناسی این دقت در نظر گرفته شود که خلط بین احکام و موضوعات نشود تا اینکه مقداری از موضوعات را به احکام ببریم و یا احکام را به موضوعات. باید مرز بین احکام و موضوعات مشخص شود.

–  در ادامه حجت الاسلام و المسلمین آقاجانی فرمودند: یکی از جاهایی که تولید موضوع می‌کند استفتائاتی است که از دفاتر مراجع عظام تقلید انجام می‌شود.

– در پایان جلسه نیز حجت الاسلام و المسلمین سلیمی فرمودند: اگر مؤسسه و فعالیت آن در جهت رفع ابهامات و پاسخ به سؤالات مختلف فقهی آنان، به مراکز مختلف معرفی شود خوب است.

 

 

 

 

 

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها