قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

گنجشک سینه سیاه

نام فارسی :
گنجشک سینه سیاه
نام عربی :
عصفور أسباني
نام علمی :
Passer hispaniolensis
نام انگلیسی :
Spanish Sparrow
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است کوچک با منقاري کلفت و مخروطي شکل که اغلب با جفت پا و به صورت جهشي روي زمين جابجا مي شود و دانه مي چيند. بیشتر دور از محل سکونت انسان ها و بر روي بوته زارها و درخت هاي کنار جاده ها و جنگل ها لانه مي سازد. نر و ماده آن از نظر شکل ظاهري متفاوت مي باشند. تارک در پرنده بالغ نر به رنگ قرمز بلوطي سير مي باشد. گلويش سياه و ادامه آن به صورت خال هاي متراکم سياه تا نواحي سينه اش ادامه مي يابد. گونه هايش به صورت دو لکه بزرگ سفيد خود نمايي مي کند و ابروئي سفيد بر روي خط چشمي سياهش ديده مي شود. پهلوها، رگه‌هاي سياهي دارند و سطح پشتي آن قهوه اي تيره با حاشيه هاي نخودي و سفيد است. خط بالي سفيدي دارد که در هنگام پرواز نمايان است. منقار و پاها به رنگ زرد نخودي است. پرندة ماده و پرندة نابالغ شبيه پرندة ماده گنجشک خانگی، قهوه اي مايل به خاکستري هستند. رفتار و پرواز اين پرنده خيلي شبيه گنجشک خانگی است، ولي اغلب به صورت گله‌هاي انبوه و دور از مناطق مسکوني ديده مي شود.

گنجشک هاي سينه سياه پرندگاني اجتماعي هستند که به صورت دسته جمعي و هم زمان با هم زاد و ولد مي کنند. پروازشان سريع و با بال زدن هاي قوي همراه است. به صورت دسته جمعي به منظور استحمام بر روي خاک و يا شن و ماسه مي غلطند تا پر و بال خود را از برخي آلودگي ها پاک کرده و انگل ها را از خود دور کنند. زيستگاه اين پرنده از پراکندگي گسترده اي در جهان برخوردار است و در سراسر اروپا اعم از پرتغال، جنوب شرق اسپانيا تا ترکيه و آسياي مرکزي تا خاور ميانه و از شمال آفريقا و صحراي ليبي تا جنوب سودان و نقاط ديگر ميتوان آن ها را يافت.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
بیشتر به صورت گله‌هاي انبوه و دور از مناطق مسکوني یافت مي شود. در بوته زارها، درخت هاي کنار جاده و جنگل ها باغ هاي زيتون و مزارع خرما و کشتزارهاي غلات ديده مي شود و روي شاخه درخت ها و زير لانه هاي متروک بعضي از پرنده ها مانند لک لک سفيد و ديگر پرندگان تخم گذاري مي کند.
تغذیه :
اغلب از دانه هاي غلات مانند گندم، ارزن و جو و يا از برگ ها و ميوه ها تغذيه مي کند و هنگام زاد آوري و پرورش جوجه به منظور تکميل رژيم غذايي، از نرم تنان و بي مهرگان مانند کرم ها و ملخ ها نيز تغذيه مي نماید.
اندازه :
14.5 سانتي متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :