قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

نام فارسی :
گنجشک درختی
نام عربی :
عصفور الشجر
نام علمی :
Passer montanus
نام انگلیسی :
Tree Sparrow
حکم فقهی :
حلال

 مشخصات:

پرنده اي است کوچک با منقاري مخروطي شکل که اغلب با جفت پا و به صورت جهشي روي زمين جابجا مي شود و دانه مي چيند. از نظر شکل ظاهري و رفتار شبيه گنجشک معمولي مي باشد، ولي از آن کوچک تر است. اين گنجشک به وسيله تارک و پس گردن قهوه­اي شکلاتي، لکه سياه روي پوش پرهاي گوش و گلوي سياهي که محدود به گونه­هاي سفيدش مي باشد مشخص مي شود. ادامه سفيدي گونه ها مانند يقه اي، دور گردن قهوه­اي رنگش را محدود مي کند؛ امّا در پشت گردن به هم نمي رسند. سطح پشتش قهوه‌اي همراه با رگه هاي سياهي است که حاشيه هاي بلوطي و سفيد دارد. دو خط بالي تا اندازه ای واضح روي بال هاي آن ديده مي شود. دمگاهش قهوه اي مايل به خاکستري است. دور چشم ها و چشمانش سياه و پاهاي کوتاهش قهوه اي کم رنگ است. سطح شکمش خاکستري روشن است که در فصل پرورش جوجه ها در ناحيه پهلوها به قهوه اي کم رنگ متمايل مي شود.

پرندة ماده شبيه پرندة نر مي باشد و پرندة نابالغ گرچه تعداد لکه هاي سياه ناحيه پشتش بيشتر است، ولي فاقد سياهي ناحيه گلو است. منقارش زرد مايل به خاکستري و لبه هاي پاياني منقارش زرد رنگ است و هر چه به بلوغ و بزرگسالي نزديک تر مي شود از زردي کناره هاي منقار کاسته مي شود و پرهاي سياه زير گلو واضح تر و پر رنگ تر مي گردد. در فصل زمستان رنگ پر و بال کدر گشته و در فصل بهار روشن تر و درخشان تر به نظر مي رسد.

گنجشک­هاي درختي پرندگاني اجتماعي هستند که به صورت دسته جمعي و هم زمان با هم زاد و ولد مي کنند. پروازشان سريع و با بال زدن هاي قوي همراه است. از پراکندگي زيادي برخوردارند و بيش از گنجشک معمولي به مناطق روستايي تمايل نشان مي دهند. بومي مناطق شمالي و شرقي ايران مي باشند و گسترش جهاني آن در مناطق وسيعي از آسيا و اروپا است و بدين لحاظ انگليسي ها به آن (Eurasian Tree Sparrow) مي گويند.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در مناطق پر درخت و جنگل ها ديده مي شود و بيش از گنجشک معمولي به مناطق روستايي تمايل دارد. بر روي درخت¬ها و در سوراخ تنه آن¬ها لانه مي سازد.
تغذیه :
غذاي آن را بيشتر مواد گياهي از جمله دانه ها، جوانه ها، ساقه¬ها، انواع توت¬ها و گل آن¬ها تشکيل مي دهد و در دوره پرورش جوجه¬ها به ويژه در هفته اول به طور کامل از بي مهرگان مانند ملخ، کرم، سوسک و عنکبوت تغذيه مي کند.
اندازه :
14 سانتيمتر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :