قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

چلچله (پرستو)

نام فارسی :
چلچله (پرستو)
نام عربی :
سنونو المخازن
نام علمی :
Hirundo rustica
نام انگلیسی :
Barn Swallow
حکم فقهی :
مکروه

مشخصات:

پرنده اي هواگرد با بال هاي دراز و نوک تيز، دم دوشاخه، دهان گشاد و پاهاي کوچک و ضعيف است. گسترده ترين گونه پرستو در جهان است که پروازي سريع و زيبا دارد و اغلب به صورت گله هاي بزرگ و مختلط ديده مي شود. سطح پشتي اين پرنده به رنگ آبي با جلاي فلزي و سطح شکمش سفيد کرمي است. پيشاني و گلويش به رنگ قرمز بلوطي مي باشد و در بالاي سينه اش نوار مثلثي شکل به رنگ آبي تيره دارد. شاه پرهاي بال هايش سياه و پوش پرهاي زير بالش سفيد مي باشند. دمي دو شاخه دارد که پرهاي بيروني دمش دراز مي باشند و يک نوار عرضي از لکه هاي سفيد در سرتاسر انتهاي بيروني دمش مشاهده مي شود. ماده ها شبيه نرها مي باشند، ولي دمي کوتاه تر دارند. پرنده هاي نابالغ شبيه بزرگسالان هستند، ولي قهوه اي تر مي باشند و سطح شکمي روشن تري دارند و دوشاخه بودن دم شان کوتاه تر است. پرنده اي است اجتماعي که پروازي زيبا و چرخشي دارد. در هنگام زاد و ولد کمتر به صورت دسته جمعي ديده مي شود.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
زيستگاه ترجيحي پرستو، مناطق باز با پوشش گياهي کم از قبيل مراتع، کشتزارها و زمين هاي کشاورزي و بیشتر در نزديکي آب است. آشيانه اش را از کاه گل و معمولاً زير سقف يا روي تيرهاي چوبي و زير لبة شيرواني ساختمان ها در سوراخ ها و يا در انبارها مي سازد.
تغذیه :
اين پرنده هوا گرد است و اغلب در حال پرواز، حشرات را در هوا با منقار خود شکار مي کند. بر روي سطح آب هاي کم عمق و يا بر روي زمين به دنبال حشرات مي گردد. از شته ها، مگس ها و مورچه تغذيه مي کند.
اندازه :
16 سانتي متر
سیخک پا :
چینه دان :
بال :
ویدئو :
صدا :