قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

چلچله دمگاه سفید

نام فارسی :
چلچله دمگاه سفید
نام عربی :
سنونو أبیض البطن
نام علمی :
Delichon urbicum
نام انگلیسی :
Common House Martin
حکم فقهی :
مکروه

مشخصات:

پرنده اجتماعي ظريفي است با گردني کوتاه، بال هاي دراز، منقاري کوچک و دم دوشاخه که ساق و انگشتان پاهايش پوشيده از پرهاي ريز سفيد رنگ است. پروازي زيبا و سريع از خود نشان مي دهد. سر، پس گردن و سطح پشتي اين پرنده به رنگ آبي مايل به سياه و سطح شکمش سفيد مي باشد. گلو و دمگاهي سفيد رنگ دارد.   دمش کوتاه و دو شاخه و سياه رنگ است و پوش پرهاي زير دمش به رنگ سفيد چرک مي باشند. بال هايي خاکستري دارد و پرهاي پوششي زير بال هايش به رنگ خاکستري روشن مي باشند. بر روي قاعده منقارش اثري از رنگ زرد به چشم مي خورد. پرنده هاي نابالغ در مقايسه با بزرگسالان قهوه اي تر و کم رنگ تر هستند و اثري از رنگ قهوه اي روي کناره هاي سينه دارند. رفتارش شبيه پرستو، ولي از آن اجتماعي تر است. پروازش سريع و شامل بال زدن هاي
پي در پي و همراه با سر خوردن هاي طولاني در هوا است. اغلب در ارتفاع زياد پرواز مي کند.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در مناطق باز با پوشش گياهي کم از قبيل مراتع، مزارع، کشتزارها و بیشتر در نزديکي آب و گاهي در نزديکي مناطق مسکوني ديده مي شود. آشيانه اش را از کاه گل و معمولاً زير شيرواني و شکاف ساختمان ها، زير لبه پشت بام ها و روي صخره ها مي سازد.
تغذیه :
اين پرنده هوا گرد است و اغلب در حال پرواز، حشرات را در هوا با منقار خود شکار مي کند. از شته ها، مگس ها و مورچه تغذيه مي کند.
اندازه :
5/12 سانتي متر
سیخک پا :
چینه دان :
بال :
تصاویر :
ویدئو :
صدا :