قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

نام فارسی :
جی جاق
نام عربی :
القیق الأورسی
نام علمی :
Garrulus glandarius
نام انگلیسی :
Eurasian Jay
حکم فقهی :
حرام

مشخصات:

پرنده اي است خوش رنگ از خانواده کلاغ­ها که به راسته گنجشک سانان تعلق دارد. از زاغي کوچک تر است و دمي به مراتب کوتاه تر از آن دارد. بدن اين پرنده قهوه‌اي مايل به صورتي است و به وسيله راه راه عرضي آبي و سياه روي پوش پرهاي بالش به راحتي قابل تشخيص مي باشد. دمش سياه و لکه سفيد مشخصي روي انتهاي سياه بال ها دارد. پرهاي سياه و سفيد ظريفي روي تارک سفيدش قرار دارد که گاهي آن ها را به صورت کاکل بلند مي کند. چشم هايش آبي کم رنگ است و خط شاربي سياه و پهني دارد که از قاعده منقار سياه و ضخيمش تا گونه هايش    مي رسد. چانه و گلويش رنگي روشن تر از سينه اش دارد و تقريباً سفيد است. پوش پرهاي ناحيه زير دمگاهش سفيد و رنگ پاهايش نخودي است. پروازي سنگين دارد و اغلب به صورت گله هاي کوچک و پر سر و صدا ديده مي شود.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در استپ هاي پوشيده از درخت، جنگل هاي بلوط، باغات بزرگ و بيشه هاي انبوه و پر درخت ديده مي شود و در جنگل هاي دور دست لانه مي سازد.
تغذیه :
بيشتر از ميوه ها، دانه ها و به خصوص از بذرها تغذيه مي کند. گاهي اوقات به ويژه در فصل زاد و ولد و پرورش جوجه ها از بي مهرگان، حشرات و لاروها استفاده مي کند و در فصل پائيز به ذخيره کردن بذرها و ميوه هاي بلوط مي پردازد و با پروازهاي مکرر آن ها را از جايي به جاي ديگر برده و زير خاک دفن مي کند تا به موقع و شايد در فصل سرما از آن ها استفاده کند. اين کار در توسعه و نگهداري جنگل ها نيز نقش عمده اي ايفا مي کند.
اندازه :
33 سانتي متر
سیخک پا :
چینه دان :
بال :
تصاویر :
ویدئو :
صدا :