قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

زاغ نوک سرخ (کلاغ نوک سرخ، کلاغ کوهی)

نام فارسی :
زاغ نوک سرخ (کلاغ نوک سرخ، کلاغ کوهی)
نام عربی :
زمت أحمر المنقار
نام علمی :
Pyrrhocorax pyrrhocorax
نام انگلیسی :
Red-billed Chough
حکم فقهی :
حرام

مشخصات:

پرنده اي است با پر و بالي کاملاً سياه و براق با جلاي آبي از خانواده کلاغ­ها که به راسته گنجشک سانان تعلق دارد. به وسيله منقار و پاهاي قرمز رنگش از ساير کلاغ ها متمايز مي شود. منقار تيز و قرمزش نسبتاً بلند و کمي به سمت پائين انحنا دارد. از کلاغ کوچک تر، سبک تر و کمي لاغرتر به نظر مي رسد. پروازش سبک و پر توان است و اغلب از ارتفاع زياد با بال هاي نيمه بسته به صورت عمودي تا نزديکي زمين فرود مي آيد و مانند غواصي ماهر هوا را مي شکافد و حرکات آکروباتيک زيبايي را به نمايش مي گذارد. در هنگام اوج‌گيري با وضعيت بال باز شاه پرهاي نخستين بال هايش کاملاً از هم جدا و به سمت بالا برگشته است. انتهاي دمش تقريباً صاف، چشمانش سياه، پاهايش قرمز و ناخن هايي منحني و تيز به رنگ سياه دارد. نر و ماده آن هم شکل مي باشند. پر و بال سياه پرندة نابالغ اندکي کدر، پاهايش کم رنگ تر و منقارش زرد که به تدريج مايل به نارنجي و نهايتاً در مراحل بلوغ قرمز رنگ مي شود. پرنده هاي جوان تمايل دارند که در زير سنگ ها و در سوراخ ها پنهان شوند و فقط هنگام تغذيه توسط والدين بيرون بيايند. مواد غذايي را معمولاً در چاله هايي که خود در زمين حفر مي کند و يا زير سنگ ها و گاهي پشت بوته ها پنهان مي کند و سر فرصت از آن ها استفاده مي کند. زاغ نوک سرخ پرنده‌اي است اجتماعي که گاهي به صورت دوتايي و يا گروهي ديده مي شود و از زاغ نوک زرد به وسیله منقار قرمز رنگ و درازترش مشخص می شود.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
درکوهستان ها و صخره‌هاي مشرف به دريا و صخره هاي ساحلي مجاور مراتع چمن هاي کوتاه و در لبه پرتگاه‌ها و همچنين در مناطق پوشيده از چمن ديده مي شود و در شکاف سنگ ها و درون غارها و معادن لانه مي سازد.
تغذیه :
اغلب حشره خوار است و از انواع بند پايان به ويژه از سوسک ها و مورچه ها و همچنين از کرم ها و لارو حشرات تغذيه مي کند و از مواد گياهي نيز در رژيم غذايي خود استفاده مي کند.
اندازه :
39 سانتي متر
سیخک پا :
چینه دان :
بال :
تصاویر :
ویدئو :
صدا :