قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

زاغ نوک زرد (کلاغ نوک زرد)

نام فارسی :
زاغ نوک زرد (کلاغ نوک زرد)
نام عربی :
زمت ألبی
نام علمی :
Pyrrhocorax graculus
نام انگلیسی :
Yellow-billed Chough
حکم فقهی :
حرام

مشخصات:

پرنده اي است سياه و براق از خانواده کلاغ­ها که به راسته گنجشک سانان تعلق دارد و به وسيله منقار زرد رنگ و پاهاي قرمز روشن از ساير کلاغ ها متمايز مي گردد. منقار تيز زرد رنگش کوتاه تر از منقار زاغ نوک سرخ     مي باشد و انحناي آن کمتر است. سري کوچک و دمی تا اندازه ای بلند تر و گرد تر از زاغ نوک سرخ دارد و مانند آن پر و بالي سياه براق دارد که با قرار گرفتن در نور مستقيم خورشيد جلاي بنفش سر و گردن و جلاي سبز روي         بال هايش بيشتر نمايان مي شود. پروازش سبک و پرتوان است و اغلب در هوا بازي مي کند و در ارتفاعات زياد به طور چرخشي با بال هاي خم شده ناگهان به سمت زمين زوم کرده فرود مي آيد و در آخرين لحظه خود را به سمت بالا   مي کشد و حرکات آکروباتيک جالبي را در هوا به نمايش مي گذارد. در هنگام اوج‌گيري با وضعيت بال باز شاه پرهاي نخستين بال هايش کاملاً از هم جدا و به سمت بالا برگشته است. انتهاي دمش  گرد، چشمانش سياه و ناخن هاي پنجه پاهاي قرمزش سياه مي باشد. نر و ماده آن هم شکل مي باشند. پر و بال سياه پرندة نابالغ اندکي کدر، پاها     قهوه اي کم رنگ و منقارش کم رنگ تر است. زاغ نوک زرد پرنده‌اي است اجتماعي که گاهي به صورت دوتايي و يا گروهي ديده مي شود و در هنگام زاد و ولد به شدت از قلمرو خود دفاع مي کند. همچنين استعداد اهلي شدن را دارد.  زاغ نوک زرد پرنده اي است فرصت طلب که از انواع حشرات و بند پايان و سخت پوستان جهت تغذيه استفاده کرده و با زير و رو کردن خاک و کاويدن چمن ها کرم ها را پيدا مي کند و گاهي با دزديدن ميوه از باغ ها و يا جستجوي مواد غذايي از درون کيسه هاي زباله و امثال آن غذاي خود را تأمين مي کند.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
درکوهستان ها و صخره‌هاي مشرف به دريا و صخره هاي ساحلي مجاور مراتع چمن هاي کوتاه و در لبه پرتگاه‌ها و همچنين در مناطق پوشيده از چمن ديده مي شود و در شکاف سنگ ها و درون معادن، غارها و خرابه ها لانه مي سازد.
تغذیه :
اغلب حشره خوار است و از انواع بند پايان به ويژه سوسک ها و مورچه ها و از سخت پوستان، کرم ها، لارو حشرات و حلزون تغذيه مي کند و همچنين از مواد گياهي نيز در رژيم غذايي خود استفاده مي کند.
اندازه :
38 سانتي متر
سیخک پا :
چینه دان :
بال :
تصاویر :
ویدئو :
صدا :