قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

نام فارسی :
زاغ خالدار
نام عربی :
كسار البندق
نام علمی :
Nucifraga caryocatactes
نام انگلیسی :
Nutcracker
حکم فقهی :
حرام

مشخصات:

پرنده اي است از خانواده کلاغ­ها که به راسته گنجشک سانان تعلق دارد. هم اندازه جي جاق و يا کمي بزرگ تر از آن است. رنگ جبه و سطح شکم و سينه اش قهوه اي شکلاتي با خال هاي سفيد متراکم در ناحيه گردن و با تراکمي کمتر در ناحيه جبه و سينه مي باشد. چانه اش قهوه اي و بدون خال است. منقارش سياه و بلندتر از منقار  جي جاق مي باشد. تارکش قهوه اي نزديک به سياه و بدون خال و يا پرهاي کاکلي است. بال ها و پرهاي فوقاني دمش سياه براق با جلاي آبي متمايل به سبز است. پوش پرهاي ناحيه زيرين دمگاه و پرهاي زير دمش سفيد است که در حين پرواز نماي مشخصي دارد. خال هاي ريز سفيدي دور هر کدام از چشمان سياهش را فرا گرفته است و پاهاي سياه رنگ با پنجه هاي تيزي دارد. اندازه تيرگي پر و بال و ميزان گسترش خال ها و همچنين اندازه منقار در نژادهاي مختلف متفاوت است. پروازش مواج و صدايش مشابه صداي جي جاق امّا بلندتر و خشن تر از آن است. غذاي عمدۀ اين پرنده را دانه هاي فندق، صنوبر و کاج تشکيل مي دهد. منقار خود را درون لبه برجسته فندق مي کند و پوست آن را مي شکند و مغزش را مصرف مي کند و چنانچه بيش از اندازه سفت باشد آن را با پنجه هاي خود مي گيرد و از ارتفاع بالا در جايي سفت رها مي کند تا شکسته شود و بلافاصله فرود مي آيد و مغزش را مي خورد و بدين جهت اين پرنده زاغ فندق شکن ناميده شده است.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
محل زيست و زاد و ولدش در جنگل ها و دشت هاي پر درخت مناطق سرد سير با ميوه هاي مخروطي است و اغلب بر روي درخت هاي بلند و بيشتر درخت هاي صنوبر و کاج آشيانه سازي مي کند.
تغذیه :
همه چيز خوار است و اغلب از دانه هاي آجيلي مانند فندق، گردو، دانه هاي کاج و صنوبر تغذيه مي کند و تخم ها و جوجه هاي پرندگان ديگر را مي ربايد و به پرندگان ديگر حمله مي کند و از جوندگان و خزندگان نيز تغذيه مي کند. از مردار و انواع بند پايان و نرم تنان در فصل پرورش جوجه نيز استفاده مي کند.
اندازه :
32 سانتي متر
سیخک پا :
چینه دان :
بال :
تصاویر :
ویدئو :
صدا :