قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

نام فارسی :
کلاغ هندی
نام عربی :
غراب المنزل الهندی
نام علمی :
Corvus splendens
نام انگلیسی :
House Crow
حکم فقهی :
حرام

مشخصات:

پرنده اي است با اندازه اي متوسط از خانواده کلاغ که به راسته گنجشک سانان تعلق دارد. اندازۀ آن از کلاغ ابلق کوچک تر و از کلاغ گردن بور بزرگ تر است و از هر دوي آن ها باريک تر به نظر مي رسد. منقارش نسبتاً بلندتر و بزرگ تر است و مانند کلاغ جنگلي فک بالايي منقارش قوس دار است و پر موهايي از قاعده منقارش روي بيني را پوشانده است. لکه سياهي با جلاي يشمي مقدمه سر و صورت و پيشانيش را در بر گرفته و تا نواحي زير گلو و يقه اش ادامه مي يابد. گردن، سينه و سطح شکمش خاکستري است و اندکي متمايل به قهوه اي روشن است. سطح پشتي، بال ها و دمش سياه مي باشد. چشمانش برخلاف چشمان کلاغ گردن بورکه سفيد است، نزديک به سياه      مي باشد، پاهاي سياهش بلند و ناخن هاي تيزي دارد. نر و ماده هم شکل هستند. ضخامت منقار و شدت رنگ خاکستري پرنده بسته به نژادهاي مختلف و تغييرات منطقه اي زيست آن اندکي متفاوت است بدين ترتيب که در مناطق خشک و نيمه خشک جنوب آسيا و ايران رنگ پريده تر و در نواحي هند، نپال و بنگلادش خاکستري و در جنوب هند، مالديو و سري لانکا، خاکستري تيره و تيره ترين پرنده را در ميانمار مي توان مشاهده کرد.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
محل زيست و زاد و ولدش دشت هاي پر درخت، زمين هاي کشاورزي، باغات و مناطق شهري و روستايي است و اغلب بر روي درخت هاي بلند و بیشتر درخت هاي صنوبر و کاج آشيانه سازي مي کند.
تغذیه :
همه چيز خوار است. به طور عمده و تا حد زيادي از خزندگان، بي مهرگان، حشرات و هم چنين از دانه ها و ميوه ها تغذيه مي کند و اغلب تخم ها و جوجه هاي پرندگان ديگر را مي ربايد و به پرندگان ديگر حمله مي کند و از مردار و پس ماندهاي غذايي داخل زباله ها نيز استفاده مي کند.
اندازه :
43 سانتي متر
سیخک پا :
چینه دان :
بال :
تصاویر :
ویدئو :
صدا :