قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

نام فارسی :
کلاغ جنگلی
نام عربی :
الغراب الطویل المنقار
نام علمی :
Corvus macrorhynchos
نام انگلیسی :
Large-billed Crow
حکم فقهی :
حرام

مشخصات:

پرنده اي است تماماً سياه از خانواده کلاغ­ها که به راسته گنجشک سانان تعلق دارد. اندازه آن برحسب نژادهاي مناطق مختلف متفاوت است، بدين گونه که در نواحي شمال شرقي ژاپن اندازه آن از کلاغ ابلق بزرگ تر است ولي در مناطق جنوب غربي هند اندازه اي کوچک تر از آن دارد. با اين حال از غراب کوچک تر است گرچه به آن شباهت زيادي دارد. پر و بالش در بخش هاي پشت سر، گردن، شانه ها و نواحي پائين تر بدن خاکستري تيره و در قسمت هاي پيشاني، صورت، گلو، بال و دم سياه براق با جلاي آبي بنفش مي باشد. از مشخصات بارز آن داشتن منقاري بزرگ تر از منقار ساير کلاغ ها است که فک بالائي آن ضخيم و قوس دار است و مانند غراب پر موهايي از بيخ تا نيمه منقارش را پوشانده است. پرنده اي است اجتماعي و در فصل زاد و ولد گرچه در هنگام روز به صورت دوتايي و جفت از قلمرو خود به شدت دفاع مي کنند؛ امّا هنگام شب به تعداد بسيار زياد و انبوه بر روي شاخه هاي درخت کنار هم به خواب و استراحت مي پردازند.

دامنه پراکندگي اين کلاغ بسيار گسترده است و اين به دليل طيف گسترده اقلام مواد غذايي مورد مصرفي آن است. غذاي خود را چنانچه روي زمين باشد و يا در هوا، روي درخت باشد يا در زباله دان، مرده باشد يا زنده به هر صورت به دست مي آورد و مصرف مي کند و براي همين است که در بخش هاي زراعي آن را به عنوان آفت کشاورزي و در مناطق شهري آن را به عنوان آفت پاره کن کيسه زباله ها مي دانند. کلاغي است گستاخ که صدا و رفتارش تا      اندازه ای  شبيه به کلاغ ابلق مي باشد.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
محل زيست و زاد و ولدش در جنگل¬ها و دشت هاي پر درخت، زمين هاي کشاورزي، باغات و مناطق شهري و روستايي است و اغلب بر روي درخت هاي بلند و بيشتر درخت هاي صنوبر و کاج آشيانه سازي مي کند.
تغذیه :
همه چيز خوار است و اغلب تخم ها و جوجه هاي پرندگان ديگر را مي ربايد و به پرندگان ديگر حمله مي کند و از جوندگان و خزندگان نيز تغذيه مي کند. از پس ماند مواد غذايي داخل زباله ها نيز استفاده مي کند.
اندازه :
46 سانتي متر
سیخک پا :
چینه دان :
بال :
تصاویر :
ویدئو :
صدا :