نایب رئیس اول مجلس خبرگان رهبری با اشاره به پیچیده بودن علم موضوع شناسی گفت: این علم باید در کنار دروس دیگر در حوزه تدریس شود و طلاب به عنوان رشته ای تحصیلی آن را آموزش ببینند.
به گزارش روابط عمومی موسسه موضوع شناسی احکام فقهی، آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی در دیدار با مدیران موسسه موضوع شناسی احکام فقهی با تقدیر از فعالیت های صورت گرفته در این موسسه تصریح کرد: کارهای این موسسه، خوب، علمی و عملی است و درگذشته فقهای بسیاری در کنار فقه این کار را انجام می دادند ولی برای اولین بار موسسه ای عهده دار این مسئولیت شده است.
وی افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی به فعالیت های تحقیقاتی جمعی بیشتر پرداخته شد و معمولاً حاصل اینگونه فعالیت های جمعی پخته تر و جذاب تر است.
این مرحع عالیقدر خطاب به حمع حاضر ادامه داد: به طور قطع هرچه در کارتان پیش می روید، شرایط را بهتر درک می کنید و نواقص را می دانید و رفع می کنید و البته باید بدانید که موضوعات، مختلف است اما موضوع، عنوانی انتزاعی است که بسیاری از موضوعات را شامل می شود.
وی بیان داشت: هویت موضوعات با هم فرق می کند و یک شکل نیستند و موضوع شناسی بعضی از موضوعات، متخصص می خواهد، به عنوان مثال در موضوعات اقتصادی، که نیاز بحضور اقتصاددانان برای موضوع شناسی دقیق دارد.
آیت الله هاشمی شاهرودی گفت: غالبا موضوع شناسی علومی که مربوط به امور اجتماعی بوده و سرو کارشان با زندگی مردم است، مشکل و توام با علم است و بدون آن قابل فهم نیست.
وی با بیان اینکه علم موضوع شناسی بسیار پیچیده است اظهار داشت: درکنار تخصص، موضوع شناسی نیازمند تجربه است و باید از افراد متخصص دارای تجربه در این زمینه استفاده کرد.
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: عوامل و موضوعات بسیاری در مباحثی که مربوط به افعال انسان ها در جامعه می شود دخیل است و حتی باید توجه داشت که بسیاری از تجربه ها فقط برای یک جامعه با دوره زمانی خاص مفید بوده و ممکن است در جامعه با دوره زمانی دیگر مضر باشد.
وی تصریح کرد: افراد در موضوع شناسی باید وضعیت امروز را بشناسند و سپس از نظر فقهی بررسی و برای صدور احکام فقهی به مراجع عظام تقلید نمایند.
آیت الله هاشمی شاهرودی با اشاره به فعالیت های موضوع شناسی در مراکز که در این خصوص فعالیت دارند و امکان نتیجه گیری های متفاوت، بیان داشت: برهمین اساس باید به سراغ موضوعاتی رفت که کمتر روی آن کار شده و با مسائل و مباحث فیزیکی سازگارتر است.
وی در پایان ضمن تقدیر مجدد از فعالیت های گروه های علمی موسسه موضوع شناسی احکام فقهی خاطرنشان کرد: موضوع شناسی باید در کنار دروس دیگر در حوزه تدریس شود و طلاب به عنوان رشته ای تحصیلی آن را آموزش ببینند.