قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

کاکایی سر قهوه ای

نام فارسی :
کاکایی سر قهوه ای
نام عربی :
نورس بني الرأس
نام علمی :
Brown-headed Gull
نام انگلیسی :
Brown-headed Gull
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده دريايي کوچکي از خانواده کاکايي است که بال هاي دراز و پاهاي پرده‌داري به رنگ قرمز دارد. در تابستان به وسيله سر شکلاتي و منقار باريک و قرمزش شناخته مي شود و در زمستان با سر سفيد و لکه تيره اي که روي پوش پرهاي گوشش دارد مشخص مي گردد. شباهت زيادي با کاکایي سر سياه دارد با اين تفاوت که کمي   بزرگ تر از آن و رنگ پر و بالش روشن تر است. چشم­هایش زرد مايل به سبز مي باشد. در فصل زاد و ولد دو نيم حلقه هلالي سفيد بالا و پائين حلقه قرمز چشمش خود نمايي مي کند.

گردن، سينه، زير شکم و دمش سفيد، روي بال ها و سطح پشتي کمرش خاکستري است. نوك شاه پرهاي اوليه      بال هايش سياه و لکه سفيدي در ابتداي حد اقل دو عدد از شاه پرها ديده مي شود که در پرواز به خوبي نمايان       مي شوند. پرنده اي است پر سر و صدا و اغلب دور از دريا و در گروه هاي چند صدتايي ديده مي شود. پر و بال پرنده در زمستان روشن تر و عاري از رنگ شکلاتي سر مي باشد و فقط لکه هاي تيره پوش پرهاي گوش هايش ديده         مي شوند.

پرندة نابالغ به وسيله پر و بالي با لکه هاي قهوه اي و حاشيه انتهائي تيره دم، منقاري کم رنگ تر با نوکي تيره، چشماني سياه، سر و گردن و سينه اي روشن تر با خال هاي قهوه اي روي پوش پرهاي گوش، چشماني تيره و پاهايي
کم رنگ تر قابل تشخيص است. نر و ماده هم شکل هستند.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در جزاير درياچه هاي بزرگ، باتلاق ها، سواحل رودخانه ها، لنگرگاه‌ها، مسير رودخانه‌ها، كنار درياچه‌ها و گاهي در كشتزارها و دور از آب هاي وسيع ديده مي شود. به صورت دسته‌ جمعي در مرداب ها، چمنزارها، سواحل شني و جزاير درياچه‌اي زاد و ولد مي كند.
تغذیه :
بیشتر غذايش را ماهي و ميگو تشکيل مي دهد، ولي از بي مهرگان، نرم تنان، حشرات و لارو آن ها، کرم هاي خاکي، حلزون، هزار پا و عنکبوت نيز تغذيه مي کند. در زمستان حتي جوندگان و پرندگان کوچک را نيز شکار مي کند.
اندازه :
43 سانتي‌متر
سیخک پا :
چینه دان :
بال :
تصاویر :
ویدئو :
صدا :