قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

نام فارسی :
عروس غاز
نام عربی :
إوزة حمراء الصدر
نام علمی :
Branta rufiocollis
نام انگلیسی :
Red-breasted Goose
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است کوچک با رنگي تيره که به وسيله رنگ تيره اش به سادگي از ساير غاز ها قابل تشخيص است. نسبت به ساير غازها خوش فرم تر و داراي رنگ بندي زيبايي است. سطح پشتي آن تيره رنگ و به رنگ سياه است و يک نوار افقي سفيد در دو پهلويش به طرز واضحي خود نمايي مي کند و در انتهاي شکمش به صورت رگه رگه و آويزان به انتها مي رسد. رنگ گلو و چانه اش بلوطي است و همچنين يک لکه بلوطي رنگ در گونه هايش نمايان است.

مرز بندي رنگ ها سفيد است و يک لکه سفيد نسبتاً بزرگ در جلوي چشمانش به راحتي از فواصل دور قابل تشخيص است. سريع و چابک است و اغلب همراه ديگر غازها به ويژه غازهاي خاکستري به سر مي برد.

منقارش کوچک و به رنگ سياه است. رنگ چشم ها قهوه اي و رنگ پاهايش نيز سياه است. رفتار و پروازش شبيه غازهاي ديگر ، ولي در هنگام تغذيه بي نهايت سريع و چابک است. گله‌هاي آن معمولاً نامنظم و به ندرت به شکل V پرواز مي کنند و در فصل زمستان اغلب با غاز پيشاني سفيد ديده مي شود.

پرنده نابالغ کم رنگ ‌تر و متمايل به قهوه‌اي است و بين چشم و منقارش لکه سفيد نامشخصي دارد.

عروس‌غاز در نواحي سردسير زندگي مي کند و آشيانه‌اش را غالباً در نزديکي لانه پرندگان شکاري همچون بحري مي‌سازد تا بدين ترتيب خود را از گزند صياداني همچون روباه در امان دارد.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
زمستان ها معمولاً در مناطق استپي، علف زارها و باتلاق ها ديده مي شود و در کنار ساحل به استراحت مي پردازد .
تغذیه :
از علف ها، برگ ها و دانه‌ها تغذيه مي کند.
اندازه :
55 سانتي متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :