قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

غاز پيشاني سفيد کوچک

نام فارسی :
غاز پيشاني سفيد کوچک
نام عربی :
إوزة غراء صغيرة
نام علمی :
Anser erythropus
نام انگلیسی :
Lesser White-fronted Goose
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است آبچر که با توجه اندازه کوچک و سفيدي مشخص روي پيشاني اش از ساير غازها قابل تشخيص است.

رنگ کلي بدن آن خاکستري تيره است که در نواحي گردن به رنگ قهوه اي بلوطي و سطح کمرش به رنگ قهوه اي متمايل مي شود. پهلوهايش داراي نوار هاي عرضي پهن و قهوه اي تيره است که به طور نامنظم و پراکنده و اغلب در زير شکم به طور لکه لکه ديده مي شوند. انتهاي بال هايش در حالت نشسته از حد دم تجاوز مي کند.

بر روي کمرش پرهاي قهوه اي با لبه هاي انتهايي سفيد، طرح منظم راه راهي را به وجود مي آورد. روي پيشاني اش يک نوار سفيد مشخص و بزرگ تر از غاز پيشاني سفيد وجود دارد که از دور قابل رؤيت مي باشد. رنگ بدن پرندۀ نابالغ بيشتر خاکستري است با اين تفاوت که نوار سفيد پيشاني و نوار هاي عرضي روي پهلو را ندارد. دم و انتهاي زير شکمش مانند اغلب غازها سفيد است و در پرواز به خوبي قابل رؤيت است.

يک نوار زرد رنگ دور چشمان قهوه اي رنگش ديده مي شود. پاهايش نارنجي است که در نابالغ ها به رنگ زرد تمايل دارد. منقارش صورتي رنگ و نسبت به غاز پيشاني سفيد کوچک تر است.

در تغذيه و رفتارهاي ديگر معمولاً نسبت به ساير غازها تند و تيز تر و چابک تر رفتار مي کند. معمولاً در گله هاي منظم و به شکل V پرواز مي کنند.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
معمولاً در تالاب ها، باتلاق ها، درياچه هاي آب شيرين، سواحل درياچه ها و رودخانه ها ديده مي شود. به طور کلي در مناطقي که غاز پيشاني سفيد بزرگ ديده مي شود به سر مي برد.
تغذیه :
بيشتر از گياهان اطراف رودخانه ها و جلبک هاي آب هاي شيرين و دانه هاي گياهان و حشرات تغذيه مي کند.
اندازه :
59 سانتي متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :