قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

نام فارسی :
آنقوت
نام عربی :
بط أبو فروة
نام علمی :
Tadorna ferruginea
نام انگلیسی :
Ruddy Shelduck
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است با گردني بلند و خوش فرم، با جثه اي درشت، از خانواده اردک هاي غازنما که رنگش نارنجي يک دست و سر و گردنش کم رنگ­تر و منقارش کوچک، ظريف و سياه است. رنگ چشم­ها و پاهاي کوتاهش نيز سياه مي باشند. پرندۀ نر طوق گردني باريکي به رنگ سياه دارد و پرندۀ ماده سرش کم رنگ و روشن تر است و فاقد طوق گردني مي باشد. شاه پرهاي اوليه و دم آن سياه بوده و آينه بالي سبز رنگي دارد و ديگر پوش پرهاي بال هايش سفيد است که در هنگام پرواز کاملاً مشخص و نمايان است. سطح شکم بلوطي و رنگ پرهاي ناحيه کمر، قهوه اي مايل به نارنجي است. معمولاً نر و ماده به صورت دو تائي و جفت با هم فعاليت دارند و معمولاً در طول عمر نسبت به هم وفادار مي باشند.

آنقوت ها شناگران ماهري هستند، در هنگام شنا سر خود را راست گرفته و جلوي بدن را پايين مي‌دهند و با حرکت پاها بدنشان را به سمت جلو مي رانند و مانند ديگر اردك‌ها، اغلب روي آب مي چرخند. در هنگام تغذيه در آب هاي كم عمق با سر و ته شدن در داخل آب، به جستجوي حشرات و گياهان آبزي مي پردازند.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در سواحل ماسه‌اي، درياچه‌ها، كنار رودخانه‌ها، كشتزارها و حتي در مناطق خشك زندگي مي کنند و عموماً در حفره‌هاي روي زمين و داخل شن‌ها و بعضاً در شكاف صخره‌ها و روي درختان لانه مي‌سازند.
تغذیه :
آنقوت‌ها از علف‌ها، دانه‌ها، حشرات، نرم‌تنان و ماهيان تغذيه مي‌كنند.
اندازه :
64 سانتي متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :