قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

مرغابی سرسبز

نام فارسی :
مرغابی سرسبز
نام عربی :
بط بری
نام علمی :
Anas platyrhynchos
نام انگلیسی :
Mallard
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

اردکي است روي آبچر که اغلب  دوست داران طبيعت، پرنده نر آن را از روي رنگ سر سبز براق و طوق سفيد گردني و سينه قهوه اي رنگش مي شناسند. اردک تالاب ها است. هنگام تغذيه سرش را به درون آب مي برد و در حالي که انتهاي بدنش در سطح آب قرار مي گيرد  از گياهان آبزي تغذيه مي کند. لبه هاي داخلي منقار زرد رنگ و نسبتاً پهنش دندانه دار است. سطح پشتي و شکمي آن خاکستري است. دمش سفيد است که شاه پرهاي وسطي آن سياه و برگشته اند و اين نشانه براي مرغابی سر سبز نر شاخص است. رنگ پرنده ماده با نر متفاوت است به اين صورت که رنگ پرنده ماده قهوه اي است با لکه هائي روشن و نخودي رنگ، منقارش نيز قهوه اي است که اغلب، طرفينش نارنجي رنگ است. آينه بالي پهن، بنفش، براق و محدود به دو خط سفيد، در هر دو جنس نر و ماده مشهود مي باشد و در حال پرواز کاملاً نمايان است. در دوران تولک ( پر ريزی در اواخر تابستان) که پر ريزي شروع مي شود، پرنده نر و ماده تقريباً شبيه هم مي شوند با اين و صف که پرنده نر پر رنگ تر، تارکش تيره و سينه اش بلوطي رنگ وآينه     بالي اش روشن تر است. پروازش سريع و قوي است و هنگام بر خاستن از سطح آب با يک جهش و تقريباً به طور عمودي به پرواز در مي آيد. بال زدن هايش کم دامنه و در حين پرواز مداوم است. پرنده اي است اجتماعي و گله هاي آن در حين پرواز شکل خاصي به خود نمي گيرند.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در تالاب ها، مرداب ها، برکه ها، درياچه ها و يا رودخانه ها و آب هاي آب شيرين و آرام تمام مناطق معتدل و نيمه گرمسيري ديده مي شود. زمستان ها در سواحل پناه‌دار درياها و خورها ديده مي شود. در بين انبوه گياهان نزديك آب و گاهي در سوراخ‌هاي زمين آشيانه مي سازد.
تغذیه :
همه چيز خوار است و از گياهان آبزي، دانه ها، کرم ها، ماهي هاي کوچک، نوزاد قورباغه، حشرات و ساقه و برگ هاي ترد و لارو درون آن ها تغذيه مي کند.
اندازه :
57 سانتي متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :