قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

نام فارسی :
فيلوش
نام عربی :
البلبول
نام علمی :
Anas acuta
نام انگلیسی :
Northern Pintail
حکم فقهی :
حلال

مشخصات :

اردکي است روي آبچر با رنگي خاکستري که گردن نسبتاً بلند و دمي دراز و نوک تيز دارد. نر و ماده هم شکل نيستند.

سر و گردن پرنده نر به رنگ قهوه اي شکلاتي است که دو خط سفيد در طرفين گردنش دارد که به سينه سفيدش وصل مي شود. سطح پشتي و پهلوهايش خاکستري است و پرهاي بلند سياه نوک تيز با حاشيه هاي خاکستري روشن از ناحيه  وسط کمر تا دمگاهش با چيدماني منظم پخش شده اند. دمگاهش سياه و دمش خاکستري روشن است که شاه پرهاي وسطي دم دراز، نوک تيز و سياه مي باشند. حد فاصل سطح شکمي خاکستري تا دمگاه سياهش را بخش سفيد رنگي تشکيل مي دهد که در موقع پرواز به خوبي نمايان مي شود. پاهايش خاکستري و پرده دار است و نوکش خاکستري تيره مي باشد. پرندۀ نر آينه بالي سبز با حاشيه سفيد دارد که هنگام پرواز مشخص مي شود.

پرندۀ ماده با رنگ قهوه اي، با حاشيه هاي نخودي رنگ پرهايش به صورت لکه لکه، به ماده سر سبز شبيه بوده، ولي لاغرتر از آن با گردني باريک تر و دمي نوک تيز و بلند و آينه بالي نامشخص است.

در مراحل قبل از بلوغ و در دوران تولک و هنگام پرريزي (در پايان فصل تابستان) پرنده نر و ماده شباهت هائي به هم پيدا مي کنند با اين تفاوت که رنگ پشتي پرنده نر تيره تر است.

پرواز فيلوش خيلي سريع است و همراه با بال زدن هاي کم دامنه و مداوم مي باشد و در خشكي به راحتي و زيبايي راه مي‌رود.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
زمستان در آب هاي ساحلي، خورها، لجن ‌زارهاي کنار آب هاي شيرين، رودخانه ها و در باتلاق هاي وسيع ديده مي شود و لابه لاي نيزارها و درون سوراخ ها، روي زمين آشيانه مي سازد.
تغذیه :
از گياهان آبزي، حشرات، کرم ها و برگ و ساقه گياهان و از ماهي و نوزاد قورباغه نيز تغذيه مي کند.
اندازه :
56 سانتي‌متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :