قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

خوتکای ابرو سفید

نام فارسی :
خوتکای ابرو سفید
نام عربی :
شرشیر صیفی
نام علمی :
Anas querquedula
نام انگلیسی :
Garganey
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي روي آبچر از خانواده مرغابي، مانند خوتکا، ولي کمي از آن بزرگ تر است.

از روي خط ابروئي سفيد پهني که تا انتهاي سرش ادامه دارد شناخته مي شود. تارکش پهن و قهوه اي نزديک به سياه است و منقارش راست تر از خوتکا و خاکستري رنگ است. گونه، گردن و سينه اش قهوه اي خال دار است با اين تفاوت که گونه هايش پر رنگ ترند. پهلوهايش خاکستري است که با هاشورهاي نازک و تيره تر کنار هم، از نزديک قابل تشخيص مي باشند. شانه هايش در هنگام زاد و ولد کمي ميل به آبي روشن دارد. شکمش سفيد و در ناحيه دمگاهش خال هاي قهوه اي درشت تري دارد که تا زير دمش ادامه دارد. حد فاصل سينه قهوه اي و شکم سفيدش کاملاً واضح و مشخص است. پاهايش خاکستري پرده دار و دمش قهوه اي روشن است. پرهاي شانه اي بلند که هرکدام به رنگ سياه وسفيد است روي کمر و پهلوهايش آويزان است. نر و ماده متفاوت می باشند.

پرندۀ ماده قهوه اي رنگ است و با حاشيه هاي نخودي رنگي که دور هر کدام از پرهايش دارد، به صورت لکه لکه قهوه اي ديده مي شود و شبيه ماده خوتکا امّا کمي بزرگ تر از آن است و ابرو و چانه اش روشن تر است.

در دوران تولک و هنگام پر ريزي اواخر فصل تابستان پرندۀ نر و ماده شبيه به هم مي شوند با اين تفاوت که پرندۀ نرتيره تر و خاکستري، شانه هايش متمايل به آبي روشن مي باشد.

پروازش کم دامنه و بال زدنش مداوم و سريع است.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در باتلاق ها، رود خانه ها، آبگيرها و جويبارهاي نیزاري و به ندرت در آب هاي شور ديده مي شود. در ميان علف‌هاي بلند و نزديك آب زاد و ولد مي کند.
تغذیه :
از گياهان آبزي، ساقه و برگ ها، علف هاي کنار رودخانه ها، کرم ها، حشرات پراکنده بر روي سطح آب و لارو آن ها تغذيه مي کند.
اندازه :
38 سانتي متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :