قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

نام فارسی :
اردک مرمري
نام عربی :
شرشیر مخطط
نام علمی :
Marmaronetta angustirostris
نام انگلیسی :
Marbled Teal
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است آبچر، از خانواده مرغابي که به رنگ قهوه اي کم رنگ شني با لکه هاي سفيد است و روي سطح  پر و بالش زمينه مرمري شکلي دارد. نر و ماده تقريباً هم شکل مي باشند. در پرنده نر پرهاي پس سر اندکي بلند و مانند کاکلي از پشت سرش آويزان است. در ناحيه چشمي لکه اي تيره ديده مي شود که با خال هاي ريز قهوه اي منتشر بر روي سر و صورتش هماهنگ مي باشد. چشمانش سياه و دو لکه زرد نخودي در کناره هاي قاعده منقار سياهش ديده مي شوند. دمش سفيد و پاهايش قهوه اي است. آينه بالي مشخصي در پرهاي ثانويه بال هايش ديده   نمي شود و هنگام پرواز رنگ پريده به نظر مي رسد.

سطح شكم پرنده نابالغ زرد رنگ است و با نوار چشمي تيره و دو لكه تقريباً سفيد روي بال مشخص مي شود. اردک هاي مرمري معمولاً جفت ‌جفت يا به صورت دسته‌هاي كوچك ديده مي شوند و در زمستان گاهي گله‌هاي بزرگ تشكيل مي دهند. زياد چالاک نيستند و معمولاً خود را از انظار پنهان مي سازند.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
بيشتر در مجاورت آب هاي شيرين ديده مي شود و مناطق پرگياه را به فضاهاي باز ترجيح مي دهد. در تالاب ها و در طول سواحل رودخانه‌ها نزديك به آب و درميان علف هاي بلند و در چمن زارهاي انبوه و يا در سوراخ درختان بلند آشيانه مي سازد. زمستان ها بيشتر در فضاهاي باز به‌خصوص در مانداب‌ها و حوضچه هاي حاصل از آب باران ديده مي شود.
تغذیه :
اين پرندگان عمدۀ غذاي خود را در آب هاي کم عمق جستجو مي کنند و اغلب از طريق غواصي در اين آب ها از گياهان آبزي، حشرات، نوزاد قورباغه ها، ماهي هاي کوچک، سخت پوستان، نرم تنان و کرم ها تغذيه مي کنند.
اندازه :
41 سانتي متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :