قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

اردک سرحنايي

نام فارسی :
اردک سرحنايي
نام عربی :
حمروای
نام علمی :
Aythya ferina
نام انگلیسی :
Common Pochard
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

اردک سر حنايي، پرنده اي است غواص از خانواده مرغابي که هنگام برخاستن از سطح آب، در حالي که بال مي زند تا مسافتي را بر روي آب مي دود. پاهايش در قسمت عقبي سطح شکم قرار دارد. رنگ نر و ماده متفاوت است. سر پرنده نر با نيم رخي مثلثي شکل به رنگ حنايي است. منقاري تيره دارد که بخش مياني آن سفيد مايل به آبي است. سينه و انتهاي بدنش سياه و بقیه بدن که شامل نواحي شکم و بال ها و پشت پرنده است خاکستري رنگ مي باشد، البته رنگ پرنده نر در فصل بهار و هنگام زاد و ولد با فصل زمستان بسيار متمايز است و همچنين  پرنده ماده به رنگ قهوه اي با بدني مايل به خاکستري و گونه هاي رنگ پريده مي باشد. نوار بالي خاکستري رنگ در هر دو جنس به هنگام پرواز ديده مي شود.

پرندۀ نر و ماده اردك سر حنايي در دوران تولك (پر ريزي اواخر فصل تابستان) شبيه به پرندۀ ماده مي شود، به جز  ناحيه پشتي که خاکستري است. در اين دوره پرنده بسيار محتاط عمل مي نماید، البته رنگش نيز کمک به استتار بيشترش مي کند تا در اين فصل از دست شکارچيان در امان باشد.

اردك سر حنايي كمتر به خشكي مي آيد، روزها روي آب استراحت مي كند و هنگام غروب و سپيده ‌دم به تغذيه مي پردازد و به راحتي در آب غوطه ور مي شود.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
اردك سر حنايي به ندرت در دريا و بيشتر در درياچه‌ها، مصب رودخانه ها و مانداب هائي كه حاشيه پرگياه دارند به ‌سر مي برد و در نيزارهاي انبوه زاد و ولد مي كند. زمستان ها در مانداب هائي كه ساحلي بدون گياه دارند ديده مي شود.
تغذیه :
از گياهان آبزي و دانه ها، حلزون ها، ماهي هاي کوچک و حشرات تغذيه مي کند.
اندازه :
46 سانتي متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :