قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

اردک سياه کاکل

نام فارسی :
اردک سياه کاکل
نام عربی :
زرقای
نام علمی :
Aythya fuligula
نام انگلیسی :
Tufted Duck
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

اردک سياه کاکل، از اردک هاي غواص و از خانواده مرغابي است. از اردک سر سياه کمي کوچک تر است. پاهاي اين پرنده مانند ديگر اردک هاي غواص در قسمت عقبي سطح شکم قرار دارند و در موقع برخاستن از سطح آب در حالي که  بال مي­زند، مسافتي را روي آب مي دود. رنگ نر و ماده متفاوت است. سر و گردن، سطح پشتي و دمگاه پرنده نر کاملاً سياه با جلاي بنفش رنگ مي باشد. ناحيه شکم و پهلوها يک دست سفيد و کاکل سياه رنگ باريکي از ناحيه پشت سر اين پرنده آويزان است. ماده سياه کاکل، قهوه اي شکلاتي و کاکل آن کوتاه تر و احياناً نوار سفيدي در قاعده نوک آن ديده مي شود و دمگاه آن سفيد مي باشد. نوار بالي سفيد، در هر دو جنس نر و ماده وجود دارد که در موقع پرواز بيشتر نمايان مي شود. منقار آن ها متمايل به آبي، پاهايشان سياه و چشم آن ها زرد رنگ است.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
زيستگاه: در سواحل درياها، درياچه ها، مصب رودخانه ها و تالاب هاي نسبتاً عميق زندگي کرده و سعي مي کند آشيانه خود را به طور مخفي و دور از انظار بسازد.
تغذیه :
به راحتي در آب غوطه ور شده و از ميان علف هاي هرز آب و از زير سنگ و ديگر اشياء غرق شده غذاي خود را جستجو مي کند. غذاي آن شامل گياهان آبزي، بي مهرگان، ماهي ها، سخت پوستان، نرم تنان و جانوران آبزي کوچک مانند حلزون ها و لارو حشرات است و گاهي اوقات از گياهان نيز تغذيه مي کند.
اندازه :
42 سانتي متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :