قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

نام فارسی :
اردک سر سياه
نام عربی :
بط إسکوبی
نام علمی :
Aythya marila
نام انگلیسی :
Greater Scaup
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

اردک سر سياه، غواص آب هاي عميق و درياهاي متلاطم است. پرنده اي است مهاجر و به خانواده مرغابي تعلق دارد. رنگ نر و ماده متفاوت است. پرنده نر از سر و گردن سياه با جلاي سبز، سطح شکمي سفيد و کمر خاکستري شناخته مي شود. انتهاي بدن و دمش تيره، منقار پهنش خاکستري مايل به آبي و چشمانش زرد رنگ است. رنگ پر و بال اردک ماده بیشتر قهوه اي است که سر و گردنش تيره تر به نظر مي رسد و در ناحيه مجاور منقار آبي رنگش و گرداگرد آن بخش سفيد مشخصي ديده مي شود که وجه افتراق اردک ماده سر سياه به شمار مي آيد. نوار بالي سفيد هر دو جنس در هنگام پرواز مشهود است. نداشتن کاکل و پهن تر بودن بدن وجه افتراق اردک سر سياه از اردک سياه کاکل است که از نظر ترکيب رنگي شبيه هم مي باشند.

در دوران تولک (پر ريزي اواخر فصل تابستان) پرندۀ ماده و نر شبيه هم مي شوند با اين اختلاف که سطح پشتي پرنده نر خاکستري است.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
تابستان ها در زيستگاه هاي باتلاقي و دشت هاي بي درخت پوشيده از گل سنگ ها و کنار درياچه هاي آب شيرين ديده مي شوند و در پائيز مهاجرت خود را از مناطق سردسير شمالي به طرف مناطق جنوبي شروع مي کنند و زمستان ها را در سواحل درياها، درياچه ها، خليج ها و مصب رودهاي بزرگ می‌گذرانند.
تغذیه :
با شيرجه رفتن در اعماق آب غذاي خود را که متشکل از گياهان آبزي، نرم تنان، سخت پوستان کوچک وحشرات آبزي است تهیه کرده و همچنين از دانه ها، ساقه، ريشه و برگ گياهان تغذيه مي کند.
اندازه :
46 سانتي متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :