قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

اردک سیاه مخملی (اسکوتر بال سفید)

نام فارسی :
اردک سیاه مخملی (اسکوتر بال سفید)
نام عربی :
بط أسقطور مخملی
نام علمی :
Melanitta fusca
نام انگلیسی :
velver Scoter
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

اسکوتر بال سفيد اردکي است با جثه اي بسيار بزرگ و دريازي، از خانواده مرغابي که در آب هاي نيمه آرام و متلاطم به خوبي شنا مي کند. رنگ نر و ماده متفاوت است. پرنده نر پر و بالي کاملاً سياه دارد. از مشخصات بارز آن داشتن آينه بالي سفيد است که در موقع نشستن و يا در حالت ايستاده به خوبي نمايان است. نشانه ديگر داشتن لکه کوچک سفيد و باريک زيرچشمي است که به چشم سفيدش متصل می شود. همچنين طرفين منقار پهن، متورم و سياهش زرد رنگ است و پاهاي قرمزش که در هنگام شيرجه زدن در آب کاملاً نمايان مي شود. اين مشخصات در مجموع ، اسکوتر بال سفيد نر را به راحتي قابل تشخيص مي سازد. رنگ ماده بیشتر قهوه اي تيره است و دو لکه سفيد در طرفين صورتش دارد که آن را از ماده اسکوتر سياه متمايز مي سازد.

اردک سیاه مخملي لانه اش را بر روي زمين هاي نزديک به دريا، درياچه ها، رودخانه ها و يا در جنگل ها و       دشت هاي بي درخت پوشيده از گلسنگ در نواحي قطبي مي سازد و 7 تا 9 عدد تخم سفيد مايل به نخودي مي گذارد. به صورت گروهي به نواحي جنوبي گرم و معتدل مهاجرت مي کند و در سواحل درياها و درياچه ها زمستان را مي گذراند و احياناً در سواحل درياي خزر نيز ديده مي شود.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در زمستان ها به صورت گله هاي بزرگ در آب هاي سطحي و سواحل آب هاي مناطق جنوبي و معتدل آب و هوائي ديده مي شوند و در تابستان ها نزديک درياچه ها و کنار دريا، رودخانه ها و باتلاق ها زندگي مي کنند.
تغذیه :
با غواصي در چند متري آب هاي عميق از نرم تنان، سخت پوستان، حشرات آبزي و ماهي هاي کوچک تغذيه مي کند.
اندازه :
55 سانتي متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :