قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

نام فارسی :
اردک دم دراز
نام عربی :
بط طویل الذنب
نام علمی :
Clangula hyemalis
نام انگلیسی :
Long-tailed Duck
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي مهاجر و دریازی است از خانواده مرغابي که در آب هاي عميق سواحل درياها و درياچه ها با چالاکي و مهارت زياد غواصي مي کند و غذايش را جستجو مي کند. اردک نر، دمي دراز به طول 10 تا 15 سانتي متر دارد. در فصل زمستان بدنش سفيد و بال هايش تيره است. سرش سفيد و کوچک است منقاري کوتاه و مثلثي شکل به رنگ سياه دارد که بخش مياني آن صورتي رنگ مي باشد. طوق گردني سياه مايل به قهوه اي، سينه اش را در بر مي گيرد و به صورت نواري طولي ناحيه پشتي و کمري اش را فرا مي گيرد. دو لکه سياه مايل به قهوه اي در طرفين گردن سفيدش مشاهده مي شود. شکمش تا انتهاي پوش پرهاي ناحيه دمش سفيد است و دو تا سه عدد پر بلند سياه و نوک تيز در ناحيه وسط پرهاي کوتاه و سفيد دمش ديده مي شود و پرهاي شانه اي سفيد مايل به خاکستري بال ها و کمر تيره اش را تزئين مي کند. در تابستان بيشتر قهوه اي رنگ است و سطح شکمش سفيد است و لکه اي بزرگ و روشن دور چشمش ديده مي شود که به سمت گوشش ميل دارد. پرنده ماده پر و بالي قهوه اي رنگ با سطح شکم و دور چشمي سفيد، دمي کوتاه و منقاري پهن و تيره دارد. نر و ماده در فصول مختلف سال هم شکل نيستند. در تابستان تيره ‌تر است و طرح سرش مشابه پرنده نــر مي باشد. پرنده نابالغ شبيه ماده ولي خاكستري‌تر است و گلوي نسبتاً قهوه‌اي دارد.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
اردک دم دراز پرنده ای است که در دريا زندگی می کند. اغلب زمستان ها را در اقيانوس هاي باز و درياچه هاي بزرگ آب شيرين مي گذراند و تابستان ها را در استخرهاي طبيعي، برکه ها، تالاب ها و رودخانه ها سپري مي کند.
تغذیه :
تغذيه: غذاي خود را با غواصي در اعماق آب¬ها به دست مي آورد که اغلب از بي مهرگان، حشرات آبزي، سخت پوستان، نرم تنان، ماهي ها، تخم ماهي و نيز از گياهان آبزي تغذيه مي کند.
اندازه :
42سانتي متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :