قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

اردک ماهی‌خوار سفید(مرگوس سفيد)

نام فارسی :
اردک ماهی‌خوار سفید(مرگوس سفيد)
نام عربی :
بلقشة بيضاء
نام علمی :
Mergellus albellus
نام انگلیسی :
Smew
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است آبزي و سفيد رنگ که سفيد ترين گونه از خانواده مرغابي در ايران است. اغلب اوقات خود را در آب سپري مي کند. فرم بدنش تقريباً شبيه ساير اردک هاست و قرار گرفتن پاهايش تقريباً در انتهاي بدن غواصي در زير آب را برايش راحت مي کند. پرندۀ نر سفيد رنگ است با طرح هاي زيباي خطوط مشکي روي بدنش، رنگ سرش سفيد است با يک لکة سياه بزرگ در اطراف چشمانش که معمولاً سفيدي گونه ها و گلويش به رنگ کرم هم ديده    مي شود. کاکلي خوابيده و سفيد با پرهاي زيرين سياه دارد که در مواقع جفت يابي و انجام حرکات نمايشي آن را بالا نگه مي دارد. سطح پشتي کمرش سياه رنگ است و دو خط مشکي هلالي شکل در جلوي سينه و پهلوهايش وجود دارد. شاه پرهاي اوليه بالش از نوک سياه رنگ و از وسط تا انتها به رنگ سفيد است.

پرندۀ ماده بدني کشيده تر دارد و فرم بدنيش بيشتر شبيه به ساير مرگوس هاست. سر پرنده ماده به رنگ قهوه اي بلوطي و رنگ گلو تا زير چانه اش سفيد رنگ است. سطح پشتي کمر و سينه اش خاکستري رنگ است که تا کنار پهلو ها ادامه دارد و در ناحيه پشتي تيره تر است. سطح شکم پرنده ماده سفيد رنگ است. پرنده نابالغ به پرنده ماده شبيه تر است.

رنگ چشم ها در پرنده نر سياه و در پرنده ماده قهوه اي تيره است، پاها و منقارش خاکستري رنگ مي باشد.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در رودخانه ها، مرداب ها، برکه ها، درياچه ها و يا تالاب ها و معمولاً آب هاي پرسرعت و نا آرام ديده مي شود. گاهي در سواحل پناه‌دار درياها و خورها ديده مي شود.
تغذیه :
از ماهي ها، قورباغه و ساير جانوران آبزي کوچک تغذيه مي کند. براي شکار ماهي ها به زير آب مي رود و به دنبال آن ها براي چندين دقيقه شنا کرده و پس از شکار به سطح آب باز مي گردد.
اندازه :
41 سانتي متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :