قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

اردک ماهی خوار کاکلی(مرگوس کاکلي)

نام فارسی :
اردک ماهی خوار کاکلی(مرگوس کاکلي)
نام عربی :
بلقشة حمراء الصدر
نام علمی :
Mergus serrator
نام انگلیسی :
Red-breasted Merganser
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است آبزي با بدني کشيده که به وسيله کاکل و اندازه کوچک ترش نسبت به مرگوس بزرگ قابل شناسايي است. فرم بدنش کاملاً براي غواصي و شکار ماهي در زير آب مناسب است و قرار گرفتن پاهايش تقريباً در انتهاي بدن غواصي در زير آب را برايش راحت مي کند. در هنگام شنا و همچنين در پرواز بدني کشيده دارد. در پرواز گردنش را رو به جلو و کشيده نگه مي دارد. به هنگام پرواز، مسافتي را بر روي آب مي دود و سپس از سطح آب جدا مي شود.

سر پرندۀ نر به رنگ سبز تيره است که تا بخشي از گردن نيز ادامه دارد و کاکل افشاني بر پشت سرش ديده مي شود. بدنش تيره رنگ است و روي کمرش به سياهي مي گرايد. سينه اش قهوه اي خالدار با خال هاي تيره و روشن است و يک نيمه طوق گردني سفيد دارد که در پشت گردنش کامل نيست. دمش خاکستري و شاه پر هاي بالش نيز به رنگ سياه است. معمولاً در حالت شنا بر روي آب دو يا چند لکه سفيد بزرگ روي شانه هايش ديده مي شود. سر پرندۀ ماده به رنگ قهوه اي بلوطي است و کاکلي دنباله دار از پرها در پشت سرش ديده مي شود. گلويش سفيد رنگ است و سطح پشتي کمرش خاکستري رنگ است که تا کنار پهلو هايش ادامه دارد. دمش خاکستري رنگ است و يک آينه بالي سفيد رنگ دارد. رنگ چشم هاي پرندۀ نر قرمز و پرنده ماده قهوه اي و پاها و منقار باريک شان قرمز رنگ          مي باشد که انتهايش تيره مي شود. پروازش پر توان و با بال زدن هاي نسبتاً تند همراه مي باشد. رنگ پر و بال پرندۀ نابالغ شبيه به پرندۀ ماده است با اين تفاوت که رنگ شکم­شان سفيد است.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
معمولاً دريازي است. زمستان ها در درياها، خورها، مصب ها و خليج ها به سر مي برد. گاهي هم در آب هاي شيرين ديده مي شود.
تغذیه :
از مار ماهي، ماهي هاي کوچک، قورباغه و ساير جانوران آبزي کوچک تغذيه مي کند. براي شکار ماهي ها به زير آب مي رود و به دنبال آن ها براي چندين دقيقه شنا کرده و پس از شکار به سطح آب باز مي گردد.
اندازه :
56 سانتي متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :