قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

اردک ماهی خوار معمولی(مرگوس بزرگ)

نام فارسی :
اردک ماهی خوار معمولی(مرگوس بزرگ)
نام عربی :
بلقشة عادية
نام علمی :
Mergus merganser
نام انگلیسی :
Common Merganser
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است آبزي با بدني کشيده و فرم بندي زيبا که اغلب اوقات خود را در آب سپري مي کند. فرم بدنش کاملاً براي غواصي و شکار ماهي در زير آب مناسب است و قرار گرفتن پاهايش تقريباً در انتهاي بدن، غواصي در زير آب را برايش راحت مي کند.

در هنگام شنا و همچنين در پرواز بدني کشيده دارد. در پرواز گردنش را رو به جلو و کشيده نگه مي دارد. به هنگام پرواز مسافتي را بر روي آب مي دود و سپس از سطح آب جدا مي شود.

سر پرنده نر به رنگ سبز تيره با جلاي براق است که تا بخشي از گردن نيز ادامه دارد. بدن و سينه بزرگش سفيد رنگ و روي کمرش تيره رنگ است. دمش خاکستري تيره و شاه پر هاي بالش نيز به رنگ سياه است. در فصل زاد و ولد معمولاً سفيدي شکمش به رنگ صورتي متمايل مي شود.

سر پرنده ماده به رنگ قهوه اي بلوطي است و کاکلي دنباله دار از پرها در پشت سرش ديده مي شود. گلويش سفيد رنگ است و سطح پشتي کمرش خاکستري رنگ است که تا کنار پهلو هايش ادامه دارد. شاه پرهاي اوليه بالش تيره تر و متمايل به قهوه اي است و يک آينه بالي سفيد رنگ نيز دارد.

رنگ چشمانش قهوه اي و پاها و منقارش قرمز رنگ مي باشد. پروازش پر توان و با بال زدن هاي نسبتاً تند همراه   مي باشد. رنگ پر و بال پرندۀ نابالغ شبيه به پرندۀ ماده است با اين تفاوت که رنگ شکمش سفيد است.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در رودخانه هاي تند و پر تلاطم با جريان سريع آب، درياچه ها و آبگيرهايي که پر درخت هستند ديده مي شود و در تنه درختان آشيانه مي سازد.
تغذیه :
از ماهي ها، قورباغه و ساير جانوران آبزي کوچک تغذيه مي کند. براي شکار ماهي ها به زير آب مي رود و به دنبال آن ها براي چندين دقيقه شنا کرده و پس از شکار به سطح آب باز مي گردد.
اندازه :
65 سانتي متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :