قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

نام فارسی :
اردک سر سفيد
نام عربی :
بط ابيض الوجه
نام علمی :
Oxyura leucocephala
نام انگلیسی :
White-headed Duck
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است آبزي و تيره رنگ با سري سفيد که به واسطه داشتن منقار بزرگ آبي رنگ و بالا نگه داشتن دم سياه و تقريباً بلندش به راحتي از ساير اردک ها قابل تشخيص است.

پرنده نر قهوه اي رنگ است که در سطح پشتي کمر متمايل به خاکستري مي شود. بر روي کمر و پهلو هايش       خال هاي بسيار ريز خاکستري و نخودي وجود دارد که تنها از فاصله کم قابل تشخيص هستند. سر و سطح شکمش سفيد است و پيشاني و روي سرش به رنگ سياه مي باشد که در برخي از زير گونه هايش اين سياهي در پشت گردن ادامه دار است. رنگ دمش سياه است و معمولاً آن را بالا نگه مي دارد و در حرکات نمايشي فصل زاد و ولد آن را مانند باد بزن باز و به سمت بالا نگه مي دارد. در فصل زاد و ولد رنگ بدنش پر رنگ تر و به سمت بلوطي متمايل مي شود و رنگ گردنش نيز سياه تر مي گردد.

پرندۀ ماده بدني قهوه اي مايل به خاکستري رنگ دارد با خال هاي نخودي روشن پراکنده در سراسر سطح پشتي کمر، دمش قهوه اي تيره است و معمولاً آن را روي سطح آب پهن مي کند. چانه و گلويش سفيد رنگ است و يک خط زير چشمي سفيد  رنگ در زير چشمانش ديده مي شود.

رنگ چشم هايش سياه و پاهايش خاکستري رنگ است. منقار پرندۀ نر آبي مايل به خاکستري است که لبه پايين آن نوار سفيد رنگي ديده مي شود و منقار پرندۀ ماده قهوه اي رنگ است.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در مرداب ها خصوصا مرداب هاي نيمه شور، درياچه هاي شور و شيرين، ساحل درياها و تالاب هاي داراي نيزار به سر مي برد و در نزديکي آب آشيانه مي سازد.
تغذیه :
از ماهي ها، سخت پوستان، نرم تنان، نوزاد قورباغه و ساير جانوران آبزي کوچک تغذيه مي کند.
اندازه :
46 سانتي متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :