قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

عقاب ماهي‌گير

نام فارسی :
عقاب ماهي‌گير
نام عربی :
العقاب النساربة
نام علمی :
Pandion haliaetus
نام انگلیسی :
Osprey 
حکم فقهی :
حرام

مشخصات:

پرنده اي شکاري است با بدني کشيده که فرم بال هاي درازش براي شيرجه زدن و شکار ماهي ها بسيار مناسب است. اغلب اوقات براي استراحت بر روي سطوح صاف و تير هاي برق مي نشيند و معمولاً به صورت چند جفتي زندگ مي کند. سطح شکمش سفيد رنگ و سطح پشتي اش قهوه اي تيره است. سرش سفيد رنگ است و پرهاي پشت سرش به صورت کاکلي به چشم مي خورد. يک نوار چشمي قهوه اي رنگ بر روي چشمانش وجود دارد که تا پشت سر و رو به پايين خاتمه مي يابد. روي سينه اش خال هاي قهوه اي و سياه ريز و تو پري وجود دارد که در پرنده هاي روشن تر تحليل رفته و بسيار کم است. پرنده ماده و نر از نظر ظاهري شبيه به هم، ولي نر ها اندکي کوچک ترند.

در پرواز سفيدي شکم و زير بال هايش مثلث سفيد واضحي را به وجود مي آورد و همچنين خال هاي روي سينه اش به صورت طوق باريک و کم رنگي ديده مي شود. شاه پرهاي اوليه بال ها سياه رنگ است که تا اتصال به سفيدي انتهاي بال ها ادامه دارد. معمولاً در پرنده هاي با رنگ تيره، يک لکه سفيد بزرگ نيز در سياهي بال ها ديده مي شود.

با مهارت خاصي اقدام به شکار ماهي ها مي کند و معمولاً از فاصله دور شکار خود را انتخاب و بر روی آن شيرجه مي زند. معمولاً پس از شکار و در پرواز در حالي که صيد خود را با يک پا گرفته ديده مي شود.

رنگ چشم ها زرد و منقارش خاکستري تيره است. پاهايش خاکستري روشن است که پرهاي ريزي بر روي ساق آن وجود دارد و روي پا به شکل پولک پولک ديده مي شود.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در مناطق داراي آب و نزديک درياچه ها، رودخانه هاي بزرگ، تالاب ها و سواحل ديده مي شود و روي درختان، صخره هاي پرتگاهي، خرابه ها و معمولاً روي تير هاي بلند ساخته شده به دست انسان آشيانه مي سازد.
تغذیه :
بیشتر از ماهي ها تغذيه مي کند.
اندازه :
51 تا 58 سانتي متر
سیخک پا :
چینه دان :
بال :
صفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :