قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

کورکور حنايي

نام فارسی :
کورکور حنايي
نام عربی :
حدأة حمراء
نام علمی :
Milvus milvus
نام انگلیسی :
Red Kite
حکم فقهی :
حرام

مشخصات:

پرنده اي است شکاري با بدني کشيده که با توجه به دم دراز و  دو شاخ و نحوه گرفتن بال هايش در هنگام پرواز از ساير پرندگان شکاري تشخيص داده مي شود.

رنگ بندي کلي بدنش قهوه اي مايل به بلوطي است که سر نخودي رنگ و روشن ترش به وضوح در آن خودنمايي مي کند. سطح پشتي، کمر و بال هايش قهوه اي مايل به بلوطي است که خال هاي قهوه اي تيره و سفيدي روي آن ديده مي شود. سطح شکم و سينه اش حنايي رنگ و سرخ تر از پرهاي زير گلويش است و هرچه از سينه به سمت سر پيش مي رود به رنگ نخودي مايل به خاکستري متمايل تر مي شود. پرهاي دمش از رو حنايي رنگ و از زير سفيد با خط هاي عرضي سياه است. شاه پر هاي بالش در قسمت انتهايي نیز سياه است. پرندۀ ماده و نر از نظر ظاهري شبيه به هم ، ولي نر ها اندکي کوچک ترند. در پرواز رنگ حنايي شکم و شانه هايش ديده مي شود و روشني سر، دم دراز و دو گوش با پر هاي انتهايي تيره نشانه خوبي براي تشخيص اين پرنده است. دو لکه هلالي شکل سفيد منظم و قرينه در بال هايش به وضوح در پرواز خودنمايي مي کند که از جلو به يک لکه سياه منتهي مي شود. رنگ چشم، پاها و منقارش زرد رنگ است که انتهاي منقارش به سياهي مي گرايد.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در مناطق و تپه هاي پر درخت ديده مي شود. گاهي در زمين هاي پست و فضاهاي باز با درختان کم نيز آشيانه سازي مي کند. لانه اش را روي درختان مي سازد و گاهي نيز از لانه ساير جانوران استفاده مي کند.
تغذیه :
از پستانداران کوچک و گاهي از پرنده هاي ضعيف و بيمار جهت تغذيه استفاده مي کند. تمايل به لاشه خواري دارد و گاهي از لاشه ساير جانوران تغذيه مي کند.
اندازه :
61 سانتي متر
سیخک پا :
چینه دان :
بال :
صفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :