قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

کورکور سیاه(کورکور)

نام فارسی :
کورکور سیاه(کورکور)
نام عربی :
حدأة سوداء
نام علمی :
Milvus migrans
نام انگلیسی :
Black Kite
حکم فقهی :
حرام

مشخصات:

پرنده اي است شکاري با بدني کشيده که با توجه به دم دراز و دو شاخ و نحوۀ گرفتن بال هايش در هنگام پرواز از ساير پرندگان شکاري و رنگ تيره تر بدنش نسبت به ساير کورکور ها تشخيص داده مي شود.

رنگ بندي کلي بدنش قهوه اي مايل به خرمايي است. سطح پشتي، کمر و بال هايش قهوه اي است که خال هاي قهوه اي تيره و مايل به سياهي روي آن ديده مي شود. سطح شکم و سينه اش خرمايي رنگ و سرخ تر از پرهاي زير گلويش است. روي سطح شکم و گلويش خط هاي سفيد کوچکي به طور پراکنده ديده مي شود. پرهاي دمش از رو قهوه اي رنگ و از زير، روشن تر با خط هاي عرضي سياه است. شاه پرهاي بالش نیز سياه است. پرندۀ ماده و نر از نظر ظاهري شبيه به هم، ولي نر ها اندکي کوچک ترند. پرنده نابالغ خرمايي رنگ تر است و روي پر و بالش خال هاي سياه بزرگي ديده مي شود. در پرواز قهوه اي رنگ ديده مي شود و دم دراز و مثلث مانندش نشانه خوبي براي تشخيص اين پرنده است. دو لکه سفيد کوچک و قرينه در بال هايش در پرواز هنگامي که در ارتفاع کم پرواز کند ديده مي شود. رنگ چشم هايش قهوه اي است. پاها و منقارش زرد رنگ است که انتهاي منقارش به سياهي مي گرايد.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در نزديک درياچه ها و سواحل درياها يا مناطق پر درخت به سر برده و روي درخت ها و آشيانة رها شدۀ کلاغ ها، آشيانه مي سازد. معمولاً در مناطق شهري نيز ديده مي شود و به صورت گروهي زندگي مي کند.
تغذیه :
از پستانداران کوچک و گاهي از پرنده هاي ضعيف و بيمار جهت تغذيه استفاده مي کند. تمايل به لاشه خواري دارد و گاهي از لاشه ساير جانوران تغذيه مي کند.
اندازه :
56 سانتي متر
سیخک پا :
چینه دان :
بال :
صفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :