قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

کورکور بال سياه

نام فارسی :
کورکور بال سياه
نام عربی :
الحدأة سوداء الجناح
نام علمی :
Elanus caeruleus
نام انگلیسی :
Black-winged Kite
حکم فقهی :
حرام

مشخصات:

پرنده اي است شکاري که به وسيله اندازه کوچک، رنگ سفيد و روشن و سياهي روي شانه هايش از ساير کورکور ها قابل تشخيص است.

رنگ کلي بدنش روشن است. سطح پشتي، کمر و بال هايش خاکستري رنگ است که اين رنگ به طور کم رنگ تر تا پشت گردن و روي سرش ادامه دارد. جلوي پيشاني و گونه هايش سفيد است و يک خط ابرويي سياه روي چشمانش ديده مي شود. لکه سياه، بزرگ و مشخصي روي شانه هايش وجود دارد. دمش به غير از دو پر وسطي خاکستري رنگش، سفيد است و معمولاً در هنگام نشسته بال هايش را زير دم قرار مي دهد. سطح شکم اين پرنده سفيد است و شاه پرهاي اوليه و ثانويه بالش تيره تر هستند .سرش بزرگ و جغد مانند است و بر روي سفيدي شکم و خاکستري کمرش، طيفي از رنگ نخودي به چشم مي خورد. پرندۀ نابالغ قهوه اي رنگ تر است و روي سر و کمرش پرهای قهوه اي با خال هاي سفيد رنگي وجود دارد. پرندۀ نر و ماده از لحاظ ظاهري شبيه يکديگرند، ولي ماده ها اندکي بزرگ ترند.

در پرواز به غير از شاه پرهاي اوليه و ثانويه اش که سياه و تيره تر ديده مي شوند، سفيدي ساير قسمت­هاي بدنش به طور محسوسي مشاهده مي­شود. رنگ چشم هايش قرمز، رنگ پاهايش زرد و رنگ منقارش زرد است که در انتها به سياهي مي گرايد.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در چمن زارها و مناطق درختي ديده مي شود. معمولاً در کنار جاده ها و روي تير هاي ساخته شده به دست انسان و يا سيم هاي برق مي نشيند.
تغذیه :
از پرندگان و پستانداران کوچک، مخصوصاً خرگوش ها تغذيه مي کند و براي شکار مانند دليجه بالاي سر شکارش به طور ثابت بال مي زند و به يک باره بر روي طعمه اش فرود مي آيد.
اندازه :
33 سانتي متر
سیخک پا :
چینه دان :
بال :
صفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :