قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

عقاب دريايي دم سفيد

نام فارسی :
عقاب دريايي دم سفيد
نام عربی :
عقاب بحر أبیض الذیل
نام علمی :
Haliaeetus albicilla
نام انگلیسی :
White-tailed Eagle
حکم فقهی :
حرام

مشخصات:

پرنده اي است شکاري که به وسيله اندازه نسبتاً بزرگ و بدن فربه، رنگ قهوه اي بدن و سفيدي دم از ساير عقاب هاي دريايي قابل تشخيص است.

رنگ کلي بدنش قهوه اي است. سطح پشتي، کمر، بال ها و سطح شکمش قهوه اي تيره است و هرچه به سمت سر پيش مي رود به رنگ خاکي روشن متمايل مي شود به طوري که روشني سر و گردنش به وضوح بر روي بدن تيره رنگش خودنمايي مي کند. بال هايش پهن و بزرگ هستند و شاه پرهاي اوليه و ثانويه بالش سياه رنگ است. دمش گرد، کوتاه و به رنگ سفيد است که از اصلي ترين راه هاي شناخت اين پرنده در پرواز محسوب مي شود. پروازش پر توان و معمولاً با بال زدن هاي سنگين همراه است. پرندۀ نابالغ قهوه اي رنگ تر است و روي تمام بدنش خال هاي بزرگ سفيد رنگي وجود دارد. پرنده نر و ماده از لحاظ ظاهري شبيه يکديگرند. براي شکار تابستان ها معمولاً به صورت تکي و در فصل سرما به صورت گروهي و اغلب در بين گله هاي بزرگ پرندگان دريايي مانند فلامينگو ها و درناها مشغول به شکار و يا مصرف پسماند هاي غذايي ساير جانوان مي شود.

رنگ چشم هايش زرد رنگ و در پرنده نابالغ به رنگ قهوه­اي است. رنگ پاهايش زرد و رنگ منقارش نيز در بالغ ها زرد و در نابالغ ها سياه است.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در مناطق ساحلي و سنگي، رودخانه هاي عريض و درياچه هاي وسيع و بزرگ و مناطقي که ماهي يا ديگر حيوانات آبزي فراوان است ديده مي شود. آشيانه اش را روي صخره هاي بلند و روي درختان بزرگ مي سازد.
تغذیه :
از ماهي، پرندگان و پستانداران کوچک و بيشتر از ماهي هايي که توسط ديگر جانوران شکار و رها شده اند تغذيه مي کند.
اندازه :
80 تا 90 سانتي متر
سیخک پا :
چینه دان :
بال :
صفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :