قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

نام فارسی :
پيغوي کوچک
نام عربی :
باشق الشکرا (الباز الصغیر المخطط)
نام علمی :
Accipiter badius
نام انگلیسی :
Shikra
حکم فقهی :
حرام

مشخصات:

پرنده اي است شکاري، سريع و چالاک که به وسيله رنگ خاکستري سطح پشتي، سينه نخودي روشن و جثه کوچکش از ساير پرندگان شکاري قابل تشخيص است.

پرندۀ نر سطح پشتي، کمر و بال هايش خاکستري است و در زمستان ها به رنگ قهوه اي متمايل مي گردد. سر و   گونه هايش به رنگ خاکستري است و يک خط ابرويي سفيد بسيار کوچک و  ناواضح روي چشمانش ديده مي­شود. گلو، سينه، سطح شکم و ران هايش سفيد رنگ است و راه راه هاي عرضي نخودي مايل به نارنجي رنگي روي سينه و سطح شکمش ديده مي شود که باعث مي گردد از دور رنگ سينه اش به رنگ نخودي مايل به نارنجي ديده شود. پروازش سريع و بیشتر با بال زدن هاي تند و چابک همراه است. سطح پشتي کمر پرنده نابالغ قهوه اي رنگ و سطح شکمش نخودي رنگ است و خط هاي طولي کوتاه و قهوه اي رنگي روي سينه اش ديده مي شود. رنگ پرهاي دمش از رو به رنگ خاکستري و از زير سفيد رنگ تر با نوارهاي عرضي سياه است. ماده ها از لحاظ اندازه به وضوح از نرها بزرگ ترند. رنگ کلي بدنشان نیز به وضوح قهوه اي تر است و روي سطح پشتي و کمرشان خال هاي نخودي رنگي ديده مي شود. خط ابرويي سفيد بالاي چشم­شان نيز نسبت به نرها واضح تر است.

رنگ چشم هايش زرد، نارنجي و در بعضي موارد قرمز رنگ و پاهايش زرد رنگ است. رنگ منقارش نيز خاکستري تيره است.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در مناطق جنگلي و پر درخت و گاهي در زمين هاي زراعتي با درخت هاي پراکنده ديده مي شود. در زمستان ها معمولاً در مناطق شهري ديده مي شود.
تغذیه :
بیشتر از پرندگان و گنجشک سانان کوچک و همچنين پستانداران کوچک تغذيه مي کند.
اندازه :
پرنده ماده 33 و پرندۀ نر 29 سانتي¬متر
سیخک پا :
چینه دان :
بال :
صفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :