قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

سارگپه پا بلند

نام فارسی :
سارگپه پا بلند
نام عربی :
السقاوة
نام علمی :
Buteo rufinus
نام انگلیسی :
Long-legged Buzzard
حکم فقهی :
حرام

مشخصات:

پرنده ای است شکاری که تنوع رنگی زیادی دارد و معمولاً از روی عادت های رفتاری، ژست های نشستن و گردن باریک ترش نسبت به سایر سارگپه ها قابل شناسایی است.

طرح کلی بدنش قهوه ای رنگ با خال های سفید، قهوه ای تیره و سیاه بر روی سطح پشتی، کمر و بالش است. معمولاً در قسمت سینه رنگ پرهایش از رنگ سایر پرهای بدنش روشن تر است و به سفیدی می گراید. به طور کلی در دو طرح تیره و روشن بیشتر دیده می شود. طرح تیره معمولاً قهوه ای یکدست و متمایل به بلوطی است. طرح روشن معمولاً پر خال تر است و سر و سینه اش به رنگ سفید متمایل می شود. رنگ ران هایش قهوه ای است و معمولاً تضاد مشخصی با پرهای سینه اش دارد. ران ها و ساق پاهایش اندکی بلند است و معمولاً به وسیله پاهای بلندش شکارها را با یک پا بلند می کند. پرنده نابالغ قهوه ای رنگ و پر خال تر است. پرنده نر و ماده از لحاظ ظاهری شبیه یکدیگرند. رنگ پرهای دمش از رو به رنگ قهوه ای و از زیر سفید رنگ تر و متمایل به حنایی و بدون انتهای قهوه ای رنگ است. در پرواز زیر بال هایش سفید با لبه انتهایی قهوه ای رنگ است و دو لکه قهوه ای زیر بال هایش به وضوح دیده می شود. تیرگی ران ها و شانه های حنایی رنگش نیز به خوبی در پرواز دیده می شوند.

رنگ چشم هایش قهوه ای رنگ و پاهایش زرد کم رنگ و رنگ منقارش نیز خاکستری تیره است.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در دشت های وسیع و استپ ها، نواحی نیمه بیابانی، کوهستان ها و مناطق بی درخت دیده می شود و معمولاً روی زمین و گاهی نیز روی تک درخت ها آشیانه می سازد.
تغذیه :
از پستانداران کوچک، جوندگان، پرنده های کوچک و حشرات تغذیه می کند.
اندازه :
60 تا 65 سانتی متر
سیخک پا :
چینه دان :
بال :
صفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :