قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

نام فارسی :
هما
نام عربی :
نسر ابو ذقن
نام علمی :
Gypaetus barbatus
نام انگلیسی :
Lammergeier
حکم فقهی :
حرام

مشخصات:

پرنده اي که به وسيله بدن کشيده و بال هاي بلند و دم لوزي شکلش در پرواز از ساير لاشخورها قابل تشخيص است.

رنگ کمرش قهوه اي تيره است و با پرهاي بلند و بزرگي پوشيده شده که طرح راه راه منظم و زيبايي را بر روي کمرش پديدار مي نمايد. سر، گردن و سطح شکمش حنايي رنگ است که در گلو و سينه خرمايي رنگ تر و هرچه به سمت دمگاه مي رود به سمت سفيد متمايل تر مي شود. پيشاني اش فاقد پر است و پوست سفيد رنگ آن از فاصله نزديک قابل ديدن است. روي چشمانش ابروي سياه رنگ و پهني وجود دارد که تا لبه هاي نوکش امتداد دارد و مانند سبيل در طرفين منقارش آويزان است. روي سينه اش خال هاي قهوه اي نيم طوق مانندي وجود دارد که در پرواز نيز به خوبي قابل مشاهده است. پرهاي دمش بزرگ و مانند بدنش تيره رنگ هستند. پرهاي لبه هاي دم کوتاه تر از پرهاي وسطي است و در پرواز دم مثلث شکلي را به وجود مي آورند.

پرندۀ نابالغ تيره رنگ تر است و سطح شکمي حنايي را ندارد. همچنين راه راه هاي روي سطح پشتي اش سفيد تر است و موجب مي شود تا خال خال تر از بالغ ها به نظر برسد و رنگ سرش نيز سياه است.

طول بال باز اين پرنده بسيار زياد است و نسبت به ساير لاشخور ها رفتار هاي بي سر و صدا تري از خود نشان مي دهد.

در پرواز دم بلند، تيره و مثلث شکل و بال هاي بلند و سياه رنگش در تضاد با سطح شکمي روشن ترش به خوبي قابل تشخيص است و پاهايش به طور واضحي در زير دمش قرار دارد.

رنگ چشم هايش قرمز است که هرچه به سمت مردمک چشمش مي رود به رنگ سفيد متمايل مي شود. منقار و پاهايش خاکستري رنگ است.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در کوهستان¬هاي بلند و دور افتاده به صورت جفت جفت زندگي مي کنند و در غارهاي مشرف به دره آشيانه مي سازند. در ايران به تعداد اندک ديده مي شوند.
تغذیه :
بيشتر از استخوان ساير موجودات براي تغذيه استفاده مي کند و براي شکستن و تکه تکه کردن آن ها، استخوان ها را از ارتفاعات بالا بر روي صخره ها رها مي کند.
اندازه :
102 تا 115 سانتي متر
سیخک پا :
چینه دان :
بال :
صفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :