قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

نام فارسی :
یا کریم
نام عربی :
القمری
نام علمی :
Streptopelia decaocto
نام انگلیسی :
Eurasian Collared-Dove
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است با جثه اي متوسط از خانواده کبوتر که سري کوچک و دمي باريک و بلند دارد. به طور کلي رنگ پر و بالش از قهوه اي گچي تا خاکستري مايل به نخودي است که به وسيله نيم طوق هلالي سياه روي گردنش قابل تشخيص مي باشد. رنگ صورتي خفيفي روي سر و سينه و گردنش ديده مي شود که در فصل زاد و ولد واضح تر است و همچنين حاشيه اي سفيد و هاله مانندي طرفين نيم طوق سياه گردنش مشاهده مي شود. پرهاي وسطي دمش تيره­تر و پرهاي کناري سفيد و کمي کوتاه­تر به نظر مي رسند. شاه پرهاي نخستين بال هايش قهوه اي تيره با    حاشيه اي روشن مي باشد که با بقيه پر و بال آن تضاد رنگي خاصي ايجاد مي کند. لبه تحتاني بال هايش خاکستري متمايل به آبي است که هنگام پرواز نمايان است. از زير نيمه انتهايي دم تيره اش سفيد مي باشد که به شناخت آن کمک مي کند. با سرعت کم پرواز مي کند و بال زدنش کم دامنه است. نر و ماده هم شکل هستند.

پاهاي کوتاهش هم رنگ بدن و منقارش سياه رنگ است. چشمانش عنبيه اي قهوه اي رنگ دارد که از فاصله دورتر سياه به نظر مي رسد و حلقه سفيدي دور آن ديده مي شود. پرندة نابالغ سطح پشتش قهوه اي تر و طوق گردنش
ناواضح است.

ياکريم پرندة محتاطي نيست و اغلب بسيار نزديک به محل سکونت انسان تغذيه مي کند و در اطراف مزارع و انبارهاي غلات بيشتر مشاهده مي شود. تقريباً هميشه به صورت جفت ديده مي شود و مانند بسياري از پرندگان به جفت خود وفادار باقي مي ماند.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
اغلب در مناطق کشاورزي، مراتع، فضاهاي پر درخت و همچنين در مناطق شهري و نزديک محل سکونت انسان يافت مي شود و در بوته‌ها، بيشه‌ها و باغ هاي ميوه آشيانه مي سازد.
تغذیه :
غذايش اغلب از دانه ها، غلات و حبوبات است که آن ها را بيشتر در زمين هاي کشاورزي و محل سکونت انسان جستجو مي کند.
اندازه :
29 سانتي متر
سیخک پا :
چینه دان :
بال :
تصاویر :
ویدئو :
صدا :