قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

سنقر گندمزار

نام فارسی :
سنقر گندمزار
نام عربی :
أبو شودة
نام علمی :
Circus pygargus
نام انگلیسی :
Montagu's Harrier
حکم فقهی :
حرام

مشخصات:

پرنده اي شکاري است با دمي بلند و بال هاي دراز که پرنده نر و ماده از لحاظ رنگ پر و بال بسيار با يکديگر متفاوت هستند. پرندة نر سر، سينه، سطح پشتي و بال هايي به رنگ خاکستري دارد. پرهاي سطح شکم و پرهاي ران پا سفيد هستند و داراي رگه هاي قهوه اي مشخصي مي باشند. شاه پرهاي اوليه بال سياه و پرهاي زير بال و شاه پرهاي ثانويه سفيد مي باشند که در انتها خاکستري کم رنگ شده و در پرواز تشکيل نوار باريک خاکستري در انتهاي شاه پرهاي ثانويه را مي دهند. معمولاً يک خط طولي سياه و رگه هاي خرمايي رنگي در زير بال پرنده در حال پرواز مشاهده مي شود. دمش خاکستري است و چشماني زرد رنگ دارد.

پرنده ماده سطح پشتي قهوه اي رنگ و سطح شكمي نخودي کم رنگ با رگه هاي راه راه طولي قهوه اي دارد. سر و گونه هايش قهوه اي است و بالا و پايين چشمانش نوار باريک سفيدي دارد که در پشت چشم به هم مي رسند. دمگاه سفيد و دمي به رنگ قهوه اي دارد و روي دمش نوارهاي سياه عرضي مشاهده مي شود. رنگ سطح زيرين پرنده ماده در پرواز تيره نيست و همراه با رگه هاي قهوه اي است. پرندة نابالغ شبيه پرنده ماده است، امّا سطح شکم آن خرمائي پررنگ و يكدست و معمولاً بدون رگه هاي راه راه طولي است. پروازش بسيار سبك است.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در مناطق باتلاقي، بيشه ها و زمين هاي کشاورزي و نيز در جنگل هاي جوان سوزني برگ زيست کرده و در ميان گياهان کنار آب و يا در کشت زارها آشيانه مي سازد.
تغذیه :
عمدة رژیم غذایی این پرنده را حیوانات کوچک زمینی با پوشش گیاهی کم و پراکنده تشکیل می دهد مانند جوندگان کوچک، مارمولک، قورباغه، ماهی و همچنین از پرندگان، جوجه ها و تخم آن ها و از حشرات بزرگ تغذیه می کند.
اندازه :
43 تا 47 سانتي متر
سیخک پا :
چینه دان :
بال :
صفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :