قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

سنقر تالابي

نام فارسی :
سنقر تالابي
نام عربی :
مرزة البطائح الشرقی
نام علمی :
Circus aeruginosus
نام انگلیسی :
Western Marsh-Harrier
حکم فقهی :
حرام

مشخصات:

پرنده اي است شکاري که از ديگر سنقرها بزرگ تر و درشت جثه تر است. بال هاي نسبتاً پهني دارد و نر و ماده آن داراي رنگ پر و بال متفاوتي هستند. پرندة نر پر و بالي به رنگ قهوه اي دارد که به ويژه در ناحيه سينه رگه رگه نخودي است. شاه پرهاي اوليه مشکي، شاه پرهاي ثانويه خاکستري رنگ و شانه و بال ها قهوه اي رنگ مي باشند. تضاد اين سه رنگ در تشخيص اين پرنده به خصوص در حالت پرواز کمک شاياني مي کند. سر و شانه ها اغلب کم رنگ تر از بال ها و پشت مي باشند و معمولاً رنگ کرم مايل به خاکستري دارند. دمش به رنگ خاکستري است. زير دم نخودي رنگ است و سفيدي روي دمگاه که معمولاً در ديگر سنقرها مشاهده مي شود را ندارد. پاهايي زرد رنگ دارد. پرندة ماده کمي از نر بزرگ تر است و پر و بالي به رنگ قهوه اي شكلاتي يکدست دارد. سر، گلو و شانه هايش به رنگ نخودي کم رنگ است. اطراف چشم پرنده ماده تيره تر است و ماده ها معمولاً فاقد رنگ خاکستري بال هستند. پرنده هاي نابالغ شبيه ماده ها هستند؛ امّا زردي روي شانه را ندارند و تارك و گلويشان به رنگ كرم روشن است. معمولاً در ارتفاع كم پروازهاي تجسسي انجام مي دهد. شاه پرهاي اوليه در پرواز رو به بالا برگشته اند. در حالي كه بال ها را به شکل «V» نگاه داشته است بال بازروي مي كند. اين پرنده به قصد شكار طعمه، از ارتفاع كم با حركتي ناگهاني به درون نيزار فرود مي آيد.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
اين پرنده در مناطق تالابي، باتلاق ها و در ياچه هاي پوشيده از نيزار هاي انبوه به سر برده و معمولاً در نيزارهاي انبوه محصور در آب آشيانه مي سازد.
تغذیه :
تغذیه این پرنده شامل پستانداران کوچک مانند موش های صحرایی، پرندگان به ویژه گنجشک سانان، دوزیستان، ماهی و مردار است. از حشرات بزرگ نیز تغذیه می کند.
اندازه :
48 تا 55 سانتي متر
سیخک پا :
چینه دان :
بال :
صفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :