قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

نام فارسی :
بحري
نام عربی :
الصقر الجوال
نام علمی :
Falco peregrinus
نام انگلیسی :
Peregrine Falcon
حکم فقهی :
حرام

مشخصات:

پرنده اي است شکاري از خانواده شاهين ها با بال هاي دراز و نوک تيز که شايد بتوان آن را سريع ترين عضو از قلمرو حيوانات به حساب آورد. روی سر سیاه با خط سبیلی سیاه، پهن ودر انتها گرد است. گردن و گونه ها سفید هستند. سینه نقطه نقطه وشکم تا پرهای پوششی زیر دم راه راه عرضی دارد. در هنگام اوج گیری بال ها پهن و در انتها کمی گرد به نظر می رسد، اما در بال بازروی بال ها کمی به سمت جلو خمیده است و نوک بال ها تیز دیده می شود. رو تنه خاکستری و از کمر تا نیمه های دم کمی روشن تراست، اما دست­ها تیره تر از پشت بدن هستند. زیر تنه سفید با نقطه نقطه های تیره در سینه و راه راه های عرضی در شکم تا پرهای پوششی زیر دم است. سیاهی و سفیدی سر و صورت به طور کامل از دور نمایان است.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در مناطق کوهستانی، جنگلی و صخره ای زیست می کند، اما در پاییز و زمستان در مناطق کم ارتفاتر، تالابی و محیط های شهری مهاجرت می نماید.
تغذیه :
غذاي عمدۀ آن پرندگاني نظير مرغابي، كبوتر، كوكر و امثال آن است و گاهی از پستانداران کوچک نيز تغذيه مي کند. در هنگام شكار با بال هاي تقريباً بسته، با سرعتي بسيار بالا و به طور عمودي بر سر طعمه شيرجه مي زند و پس از شکار با منقار خود ستون فقرات و گردن پرنده را قطع مي کند.
اندازه :
32 تا 45 سانتي متر
سیخک پا :
چینه دان :
بال :
صفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :