قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

نام فارسی :
تُرُمتاي
نام عربی :
اليؤيؤ
نام علمی :
Falco columbarius
نام انگلیسی :
Merlin
حکم فقهی :
حرام

مشخصات:

پرنده شکاري کوچکي است از خانواده شاهين ها با بال هاي کوتاه و نوک تيز که در مقايسه با ديگر شاهين هاي کوچک بسيار قوي تر است.  پرندة نر سطح پشتي خاکستري مايل به آبي با رگه هاي سياه باريک دارد که رنگ پشتش در زيرگونه هاي مختلف از خاکستري تيره تا خاکستري نقره اي متغير است. گلويي سفيد و سطح شکمي نخودي مايل به نارنجي با رگه هاي قهوه اي و خرمايي دارد. دمش خاکستري است و يک نوار عرضي پهن سياه در انتهاي دمش مشاهده مي شود. پرندة ماده بزرگ تر بوده و سر و سطح پشتي قهوه اي تيره تا قهوه اي مايل به خاکستري با خال هاي ريز نخودي رنگ دارد. سطح شکمي پرنده ماده سفيد با خال هاي طولي قهوه اي رنگ مي باشد. بر روي دمش چند نوار عرضي قهوه اي و كرم مشاهده مي شود و در انتهاي دمش يک نوار عرضي باريک سفيد رنگ دارد. بالاي چشمش ابروي سفيد کوچکي نمايان است.

شاه پرهاي اوليه بال به رنگ تيره و پاهايي زرد با پنجه هاي سياه دارد.

پرندة نابالغ شبيه پرنده ماده است، ولي کمي تيره تر مي باشد.

پرواز اين پرنده سبك و نامنظم، توأم با بال بازروي هاي كوتاه است و با سرعت فراوان و بال زدن سريع به شکار حمله کرده و آن را مي گيرد. در پرواز به سرعت جهتش را تغيير داده و در هنگام استراحت بال ها را کمي پايين تر از دم قرار مي دهد.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در مناطق باز و ناهموار، نواحي باتلاقي، تپه هاي شني و صخره هاي ساحلي ديده مي شود و به طور معمول از ارتفاع كم و با سرعت بسيار زياد به شكار خود حمله مي کند.
تغذیه :
اغلب از پرندگان کوچک تغذیه کرده و به خفاش ها و حشرات بزرگ نیز حمله می کند.
اندازه :
پرنده نر 25 سانتی متر و ماده 30 سانتي متر
سیخک پا :
چینه دان :
بال :
صفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :