قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

کشيم گردن سرخ

نام فارسی :
کشيم گردن سرخ
نام عربی :
غطاس أحمر الرقبة
نام علمی :
Podiceps grisegena
نام انگلیسی :
Red-necked Grebe
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

از کشيم گوشدار بزرگ تر و از کشيم بزرگ کوچک تر به نظر مي رسد. اين پرنده مانند کشيم هاي ديگر غواص بسيار ماهري است که فرم بدني آن مانند ساير کشيم ها با زندگي آبي، کاملاً سازگاري دارد. پاهايش بر خلاف     غواص ها پرده ندارد، ولي در طرفين انگشتانش پرده اي وجود دارد که او را قادر مي سازد تا در آب هاي کم عمق     آبگيرها و در لابه لاي نيزار ها شنا کند و غذاي خود را به دست آورد.

بدني گرد، پر جثه با سري بزرگ و مخروطي شکل دارد. پر و بالش به رنگ خاکستري مايل به قهوه اي است و به نظر مي رسد فاقد دم مي باشد. کمتر پرواز مي کند و هنگام پرواز سر خود را پائين نگه مي دارد و دو لکه سفيد رنگ بر روي بال هايش نمايان مي گردد.

اين پرنده در فصل زمستان و در فصل دور از زاد و ولد با پر و بالي به رنگ خاکستري و سفيد نمايان مي شود که سطح پشتي آن خاکستري تيره و سطح شکمي آن سفيد مي باشد. سرش تيره و ناحيه زير چانه و بالاي گردنش سفيد مي باشد، اما ناحيه انتهائي گردنش تيره مي باشد که تا قسمت هاي فوقاني سينه وکمرش ادامه مي يابد.

در فصل زاد و ولد و هنگام تابستان، رنگ پر و بال اين پرنده به صورت قهوه اي مايل به خاکستري در مي آيد که به وسيله گونه هاي خاکستري کم رنگ، تارک سياه با دو پس کاکل کوچک، گردن بلوطي سير و منقاري با قاعده زرد روشن و نوک سياه قابل تشخيص مي باشد.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
درکنار آب هاي مسطح و نيزار هاي نواحي کم عمق و آبگير هاي پر گياه ، ديده مي شود و در آنجا آشيانه سازي مي کند.
تغذیه :
غذاي عمدۀ اين پرنده ماهي است و از سخت پوستان و نرم تنان و حشرات و از بعضي گياهان آبزي نيز تغذيه مي کند.
اندازه :
45 سانتي متر
سیخک پا :
چینه دان :
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :