قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

نام فارسی :
دليجه
نام عربی :
العوسق
نام علمی :
Falco tinnunculus
نام انگلیسی :
Kestrel
حکم فقهی :
حرام

مشخصات:

پرنده شکاري کوچکي است از خانواده شاهين ها با بال هاي نوک تيز که معمولاً در پرواز در جا بال مي زند.

پرنده نر سطح پشتي بلوطي مايل به نارنجي با لکه هاي سياه و سينه و سطح شکم نخودي با رگه هاي طولي سياه دارد. تارک و پس سرش به رنگ خاکستري مي باشند و نوار شاربي باريکش سياه رنگ است. حلقه چشمي زرد رنگي دارد. شاه پرهاي اوليه بال سياه هستند و خال هاي سفيد ريزي بر روي آن ها وجود دارد. دمگاه و دمش به رنگ خاکستري است و در هر دو جنس نر و ماده يک نوار عرضي پهن سياه که به نوار عرضي باريک سفيدي ختم مي شود در انتهاي دم مشاهده می گردد.

پرنده ماده بزرگ تر بوده و تارک، سطح پشتي و دمي به رنگ قهوه اي مايل به خرمايي با نقاط سياه راه راه دارد. سطح شکم پرنده ماده نخودي با رگه هاي طولي قهوه اي تيره است و زير گلويش اندکي روشن تر مي باشد. شاه پرهاي اوليه بال قهوه اي مايل به سياه هستند و هر دو جنس پرنده نر و ماده پاهايي زرد با پنجه هاي سياه دارند.

پرندة نابالغ شبيه پرنده ماده است امّا رگه هاي سطح شکمش بيشتر است. پرواز دليجه شامل بال زدن هاي سريع، درجا بال زدن و بال بازروي هاي اتفاقي است.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در علفزارها، كشتزارها، مناطق باز و گاهي در شهرها ديده مي شود. در لانه متروك ديگر پرندگان و يا روي صخره ها، ساختمان ها و گاهي در شكاف درخت ها آشيانه مي سازد.
تغذیه :
از پستانداران کوچک به ویژه موش ها و پرندگان کوچک (بیشتر گنجشک) تغذيه مي کند. قدرت بينايي بالا اين پرنده را قادر مي سازد تا از راه دور طعمه هاي کوچک را به خوبي ببيند. گاهی از خفاش، قورباغه، مارمولک ها و امثال آن ها نيز غذاي خود را تأمين مي کند.
اندازه :
32 تا 38سانتي متر
سیخک پا :
چینه دان :
بال :
صفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :