قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

نام فارسی :
قمری خاوری
نام عربی :
القمری الشرقی
نام علمی :
Streptopelia orientalis
نام انگلیسی :
Oriental Turtle-Dove
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است خرمايي رنگ و خال­دار از خانواده کبوترها که شبيه قمري معمولي است؛ امّا کمي درشت تر از آن و به طور محسوسي از آن پررنگ تر است و دم نسبتاً بلند و تيره با کناره‌هاي سفيدي دارد.

سطح پشتي آن خرمايي متمايل به خاکي است و ميان هرکدام از پرهايش لکه قهوه اي تيره رنگي ديده    مي شود که در مجموع طرحي خالدار ايجاد مي کند. در کنار گردنش، لکه اي مرکب از رگه‌هاي آبي روشن و سياه دارد که اين لکه در قمري معمولي سياه و سفيد است و به جاي سفيدي روي گردن و دم قمري معمولی در اين پرنده، رنگ هاي آبي روشن و خاکستري ديده مي شود. خال هاي پشتش ظريف تر است و بخش کم رنگ زير دم آن وسيع‌تر مي باشد. گلو و سينه آن شرابي کم رنگ است. نابالغ لکه‌هاي کنار گردن و رنگ شرابي ناحيه گلو و سينه را ندارد. لبه زيرين بال هايش خاکستري متمايل به آبي است و شاه پرهاي بال هايش قهوه اي است که لبه هاي روشني دارند. پاهايش صورتي و چشمانش قهوه اي روشن است که حلقه چشمي قرمز رنگي دارد. در فصل زمستان پر و بالي روشن­تر پيدا مي کند. رفتار قمري خاوري شبيه به قمري معمولي است. نر و ماده همانند هستند.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
زيستگاه قمري خاوري مانند قمري معمولي است، ولي نقاط مرطوب تر را ترجیح می دهد. زمستان¬ها در مناطق پر درخت و جنگل ها به سر می برد، ولی در فصول ديگر سال اغلب در زمين هاي کشت شده و مناطق باز که در آن درختاني براي سرپناه و بذر و دانه فراوان يافت مي شود ديده مي شود. لانه خود را روي درخت ها و شاخه بوته ها مي سازد.
تغذیه :
غذايش اغلب از دانه ها، غلات، ميوه کاج و حبوبات است که آن ها را بيشتر در زمين هاي کشاورزي جستجو مي کند. گاهی از بعضي حشرات، کرم ها و حلزون ها نيز تغذيه مي کند.
اندازه :
33 سانتي‌متر
سیخک پا :
چینه دان :
بال :
تصاویر :
ویدئو :
صدا :