قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

نام فارسی :
کبک دَری
نام عربی :
تدرج الثلج القزويني
نام علمی :
Tetraogallus caspius
نام انگلیسی :
Caspian Snowcock
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

کبک دري از جمله پرندگان درحال انقراض است.

اين پرنده که از خانوادۀ قرقاول مي باشد، جثه اي حدود 2 الي 3 برابر کبک معمولي دارد. بسيار محتاط است و اغلب با جفت خود، در قله هاي مرتفع صخره اي و پرتگاه هاي تند و پرشيب با گياهان کم و پراکنده و در ارتفاعات بيش از 3500 متري زندگي مي کند. رنگ اين پرنده به طور کلي خاکستري مايل به نخودي است که با رگه هاي قهوه اي و سفيد موج داري همراه است. اين خطوط در سطح شکم کمتر و در پهلوها بيشتر نمايان است. دو سوم طول شاه پرهاي اوليه و ثانوي بال از سمت قاعده سفيد رنگ است که در موقع پرواز به صورت نوار پهني در زير بال نمايان مي گردد. از مشخصات آن می توان به داشتن تارک و خط کنار گردن خاکستري پر رنگ و خط ابروي سفيد که به صورت حلقه اي تا زير گردن کشيده شده است اشاره کرد. گونه خاکستري با حاشيه سياه و گلوي سفيد، طرح خاصي را در صورت پرنده نر ايجاد مي کند. پرنده ماده در دو طرف گلو داراي پرهاي خاکستري رنگ است و تضاد رنگي صورت در آن کمتر است. سطح سينه در هر دو جنس پوشيده از پرهاي نخودي با خال هاي قهوه اي رنگ مي باشد. پرنده نر در پاهايش سيخک دارد، ولي در پرنده ماده سيخک پا ديده نمي شود. دم پرنده نر در فصل زاد و ولد بلندتر شده و خط ابروئي آن زرد رنگ مي شود.

پنج گونه با زير گونه هاي متفاوتي از کبک دري وجود دارد که از نظر اندازه و رنگ اندکي با هم متفاوت مي باشند.

وجه تمايز کبک دري کاسپين (درياي خزر) با کبک دري هيماليا در اين است که کبک دري کاسپين به طور کلي کم رنگ تر و فاقد لکه بلوطي رنگ در پشت گردن و دو طرف سر مي باشد. همچنين به وسيله داشتن صورتي به رنگ خاکستري کم رنگ که در حاشيه متمايل به سياه است مشخص مي گردد.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
کبک دري از پرندگان بومي ايران مي باشد و اغلب درارتفاعات سلسله جبال زاگرس و البرز، در نواحي غرب وشمال غربي ايران زاد و ولد و زمستان گذراني مي کند. آشيانه خود را در ارتفاعات بالا، زير بوته ها، در شکاف و لا به لاي سنگ ها و روي زمين مي سازد.
تغذیه :
بیشتر از دانه ها، مواد گياهي، سبزيجات و گياهان روئيده پاي درختچه ها و لا به لاي سنگ ها و ريشه و ميوه درختان کوهي غذاي خود را تأمين مي کند.
اندازه :
پرنده نر 58 و ماده 55 سانتي متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :