قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

نام فارسی :
شاه طوطی
نام عربی :
ببغاء الکساندرین
نام علمی :
Psittacula eupatria
نام انگلیسی :
Alexandrine Parakeet
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است سبز رنگ از خانواده طوطي­ها که دمي دراز دارد و از سر بزرگ و منقار قرمز ضخيم و     قلاب مانندش قابل تشخيص مي باشد. شباهت زيادي به طوطي طوق صورتي دارد؛ امّا از آن بزرگ تر و         درشت­تر است. رنگ بال ها و روي دمش نسبت به ساير بخش هاي سبز بدنش تيره تر است. در پرنده نر نوار سياهي از بخش زيرين منقار جدا مي شود و به نوار قرمز مايل به صورتي پشت گردنش وصل مي شود و يک طوق کامل گردني را ايجاد مي کند. لکه قرمز رنگي روي شانه‌هايش داردکه آن را به خوبي از طوطي طوق صورتي متمايز مي سازد. پرندة ماده دم کوتاه تري دارد و فاقد طوق گردني ا‌ست که در اين حالت ممکن است با جنس ماده طوطي طوق صورتي اشتباه گرفته شود، امّا رنگ سبز تيره، جثه بزرگ تر، دم بلندتر و لکه قرمز شانه‌ها آن را متمايز مي سازد. پرندة نابالغ شبيه به پرندة ماده است با دمي کوتاه تر و عنبيه چشم مايل به خاکستري (عنبيه چشم در پرندة بالغ سفيد است).

هر کدام از پاي طوطي چهار انگشت دارد که دو در جلو و دو در عقب قرار دارند و به گونه اي است که به وسيله آن ها خيلي راحت مي تواند از تنه درختان و شاخه ها بالا و پائين برود. خيلي راحت روي زمين راه مي رود و با حرکت سر و گردن به راست و چپ سلانه سلانه به راهش ادامه مي دهد و با پاها و کمک منقار قلاب مانندش اجسام مختلف را می­گيرد. طوطي ها جزو پرندگان مقلّد مي باشند و استعداد بسيار بالائي نسبت به دست آموز شدن دارند.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در جنگل¬هاي باز، باغ ها، ميوه¬زارها، پارك ها، كشتزارهاي با درختان بلند و حومه شهر ها زيست مي کند. در سوراخ درختان، به صورت گروهي آشيانه ساخته و توليد مثل مي کند.
تغذیه :
از جوانه ها، ميوه هايي از قبيل توت ها، سبزيجات، دانه ها و انواع بذرها تغذيه مي کند.
اندازه :
53 تا 58 سانتي‌متر
سیخک پا :
چینه دان :
بال :
تصاویر :
ویدئو :
صدا :