قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

نام فارسی :
کشيم بزرگ
نام عربی :
غطاس متوج
نام علمی :
Podiceps cristatus
نام انگلیسی :
Great Crested Grebe
حکم فقهی :
حلال

مشخصات: از همه کشيم ها بزرگتر است و در فصل زاد و ولد با حرکات زيبا و نمايشي، روي سطح آب آمادگي خود را براي آشيانه سازي اعلام مي کند. بدني پرجثه و گردني باريک دارد و انتهاي بدنش گرد است و چنان به نظر مي آيد که فاقد دم مي باشد.

اين پرنده اغلب فعاليت هاي خود را بر روي سطح آب انجام مي دهد و مانند ساير کشيم ها با زندگي روي آب کاملاً سازگار مي باشد. پاهاي اين پرنده در انتهاي شکم قرار دارد و بدون پرده است، ولي درکناره هاي هر کدام از انگشتانش پرده اي قرار دارد که اين پرنده را قادر مي سازد تا با مهارت خيلي زيادي در آب غواصي کند و غذاي مناسب خود را به دست آورد. به ندرت و معمولاً در ارتفاع کم پرواز مي کند و هنگام پرواز سر خود را پائين نگه مي دارد. در پرواز شاه پرهاي ثانوي سفيد و لکه سفيد و بزرگ پيش بالش، به وضوح نمايان مي شود.

اين پرنده در فصل زاد و ولد، با يک جفت کاکل تيره و طره هاي سياه و بلوطي رنگ دور سرش به آساني تشخيص داده مي شود و همچنين سطح پشتي قهوه اي مايل به خاکستري و سطح شکمي سفيد اطلسي براق دارد.

در زمستان و در فصل دور از زاد و ولد، طره و کاکل بلند را از دست مي دهد و تارکش سياه مي شود. سرش سفيد و خط ابروئي سياهي تا قسمت هائي از گردنش نمايان مي گردد. رنگ پر و بالش خاکستري و به روشني گرايش پيدا مي کند.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در درياچه ها، آبگيرها و سواحل ديده مي شود. روي توده هاي گياهان شناور بر روي آب و يا در سواحلي که پوشش مناسبي از گياهان داشته باشد، آشيانه خود را مي سازد.
تغذیه :
غذاي عمدۀ اين پرنده ماهي است و از سخت پوستان و نرم تنان و حشرات و از بعضي گياهان آبزي نيز تغذيه مي کند.
اندازه :
49 سانتي متر
سیخک پا :
چینه دان :
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :